DECIZIE Nr.
1073 din 14 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 760 din 11 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Nicolae Ţîr în
Dosarul nr. 3.171/107/2007 al Tribunalului Alba - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent şef referă asupra cauzei, arătând
că autorul excepţiei a depus la dosar un „memoriu" în care solicită
admiterea criticii de neconstituţionalitate şi, în temeiul art. 242 alin. 2 din
Codul de procedură civilă, judecarea în lipsă.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 6 februarie 2008, pronunţată în Dosarul nr.
3.171/107/2007, Tribunalul Alba - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul
public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat. Excepţia a fost ridicată de Nicolae Ţîr cu prilejul soluţionării
contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
In motivarea excepţiei autorul
excepţiei susţine, în esenţă, că textul de lege criticat este contrar
prevederilor art. 16 alin. (1) coroborate cu prevederile art. 47 alin. (2) din
Constituţie. In acest sens, arată că recalcularea dreptului la pensie a
cetăţenilor prin luarea în considerare la stabilirea punctajului mediu anual a
stagiului minim de cotizare prevăzut de legislaţia în vigoare la data ieşirii
la pensie este contrară principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor şi
instituie o discriminare între cetăţenii care se află în situaţii identice, dar
care s-au pensionat sub imperiul unor norme diferite.
Tribunalul Alba - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată,
sens în care aminteşte jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, memoriul
autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 119
din 7 februarie 2005 şi aprobată prin Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005, dispoziţii potrivit cărora „Determinarea
punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii se face pe baza
datelor, elementelor
şi informaţiilor din documentaţiile de pensie aflate în păstrarea caselor
teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării
pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în
conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar prevederilor art. 16 alin. (1) şi art. 47 alin. (2) din Constituţie
referitoare la principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor şi la dreptul la
pensie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, în esenţă, autorul excepţiei este nemulţumit de faptul că, efect
al dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005, recalcularea pensiei se face potrivit legislaţiei în vigoare la data
deschiderii dreptului la pensie. In situaţia concretă, autorul excepţiei fiind
pensionat sub imperiul Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale
de stat şi asistenţa socială, publicată în Buletinul Oficial al României, nr.
82 din 6 august 1977, stagiul său complet de cotizare utilizat la determinarea
punctajului mediu anual este cel reglementat de această lege. Or, în opinia sa,
acest lucru creează o discriminare între persoanele pensionate sub imperiul legislaţiei
anterioare intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, şi cele pensionate ulterior intrării în vigoare a acestei legi.
Faţă de aceste argumente, Curtea reţine că, potrivit
art. 47 din Constituţie, cetăţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de
asigurări sociale şi măsuri de protecţie socială, în condiţiile stabilite de
lege. Astfel, legiuitorul are libertatea să stabilească drepturile de asigurări
sociale cuvenite, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de
calcul şi cuantumul lor valoric, în raport cu posibilităţile create prin
resursele financiare disponibile, şi să le modifice în concordanţă cu
schimbările ce se produc în resursele economico-financiare. Prin urmare,
situaţia diferită în care se află cetăţenii în funcţie de reglementarea
aplicabilă potrivit principiului tempus regit actum nu poate fi privită ca o încălcare a dispoziţiilor constituţionale
care consacră egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără
privilegii şi discriminări, şi nici a celor care consacră dreptul la pensie.
In plus, Curtea constată că o soluţie contrară celei
criticate de autorul excepţiei, prin care legea ar schimba condiţiile privind
stagiul de cotizare existente la data deschiderii dreptului la pensie, ar avea
semnificaţia unei încălcări a principiului neretroactivităţii legii,
contravenind astfel art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată de Nicolae Ţîr în Dosarul
nr. 3.171/107/2007 al Tribunalului Alba - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman