DECIZIE Nr.
1072 din 16 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 679 din 7 octombrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltân -judecător
Benke Kâroly -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Nica Leon în Dosarul nr.
6.335/300/2009 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că la
dosarul cauzei autorul excepţiei a depus o cerere prin care solicită acordarea
unui nou termen de judecată, în vederea angajării unui apărător.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
cererii, având în vedere că încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale
datează din 15 decembrie 2009.
Curtea respinge cererea autorului excepţiei, apreciind
că, în termenul scurs de la data sesizării sale, acesta avea suficient timp să
îşi angajeze un apărător. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate, având în vedere jurisprudenţa Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 15 decembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 6.335/300/2009, Judecătoria
Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Nica Leon într-o cauză având ca
obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru este neconstituţională datorită impunerii obligaţiei timbrării
acţiunii în funcţie de valoarea cererii, taxă fără de care este refuzat accesul
la instanţă, pe criterii discriminatorii, de avere. Menţionează, în acest
context, faptul că acces „liber" nu poate avea decât semnificaţia de acces
„fără îngrădiri, oprelişti, fără bani", şi nici cea oferită în
interpretarea legiuitorului, a instanţelor judecătoreşti şi a celei de
contencios constituţional, potrivit căreia acces liber la justiţie nu înseamnă
şi acces gratuit la acest serviciu public. De altfel, Legea nr. 146/1997 este
contrară şi prevederilor din Legea nr. 303/2004 şi Legea nr. 304/2004, prin
care, de asemenea, este garantat accesul liber la justiţie.
Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, cu modificările şi completările ulterioare.
Autorul excepţiei consideră că actul normativ criticat
contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (4) referitoare
la valorile supreme ale statului român, art. 4 alin. (2) prin care este
interzisă discriminarea cetăţenilor pe criterii de rasă, de naţionalitate, de
origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţă
politică, de avere sau de origine socială, art. 16 alin. (1)şi (2) privind
egalitatea în drepturi, art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind
drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 52 privind
dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, art. 53 privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, art. 54 privind
fidelitatea faţă de ţară, art. 57 privind exercitarea drepturilor şi a
libertăţilor, art. 61 privind rolul şi structura Parlamentului şi art. 154
privind conflictul temporal de legi. De asemenea, sunt invocate prevederile
art. 6 şi 13 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil, respectiv dreptul la un
recurs efectiv, art. 1 paragraful 1 din Protocolul adiţional la Convenţie
privind protecţia proprietăţii, Directiva 2003/8/CE a Consiliului din 27
ianuarie 2003 de îmbunătăţire a accesului la justiţie în litigiile
transfrontaliere, prin stabilirea unor norme minime comune privind asistenţa
judiciară acordată în astfel de litigii, precum şi prevederile Declaraţiei
Universale a Drepturilor Omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru a mai fost
supusă controlului de constituţionalitate în raport cu critici similare,
formulate chiar de autorul prezentei excepţii de neconstituţionalitate.
Astfel, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 494 din
6 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 19 mai 2008, sau Decizia nr.
845 din 28 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din18 ianuarie 2007, Curtea,
soluţionând excepţia de neconstituţionalitate
ridicată de acelaşi autor ca şi în cauza de faţă, a constatat, în esenţă, că
accesul liber la justiţie nu echivalează cu gratuitatea serviciului prestat de
instanţele judecătoreşti, legiuitorul având deplina legitimitate
constituţională de a impune taxe judiciare de timbru fixe sau calculate la
valoare în funcţie de obiectul litigiului.
Neintervenind elemente noi, de natură a justifica reconsiderarea jurisprudenţei Curţii
Constituţionale, soluţiile şi considerentele acestor decizii îşi păstrează valabilitatea şi în
prezenta cauză.
De asemenea, Curtea reţine că, potrivit prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar
în materie civilă, justiţiabilii pot obţine scutiri, reduceri, amânări sau
eşalonări de la plata taxelor judiciare de timbru.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Nica Leon în Dosarul nr.
6.335/300/2009 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 septembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly