DECIZIE Nr.
1072 din 8 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
ale Legii nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal si ale Legii nr. 343/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 654 din 2 octombrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
ale Legii nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
138/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal şi ale Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Mihai Doru Băjan în Dosarul
nr. 45.299/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, personal,
lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul autorului excepţiei, care solicită admiterea acesteia, expunând
argumentele cuprinse în notele scrise pe care le depune la dosarul cauzei,
alături de fişele întocmite de Camera Deputaţilor referitoare la derularea
procedurii legislative cu prilejul adoptării proiectelor legilor în discuţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate. Consideră că
legile ce formează obiect al excepţiei au fost adoptate în conformitate cu
prevederile constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 4 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 45.299/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale
Legii nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
138/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal şi ale Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Mihai Doru Băjan într-o cauză de natură fiscală.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că toate legile criticate au
fost adoptate de Parlament ca legi ordinare, deşi au caracter de legi organice.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, arată că
Legea nr. 571/2003 a fost adoptată cu respectarea exigenţelor cerute de textul
constituţional invocat, iar în ceea ce priveşte celelalte două legi, consideră
că nu era necesară întrunirea majorităţii prevăzute de art. 76 alin. (1) din
Constituţie, întrucât nu conţin dispoziţii de natura legilor organice.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale. Precizează că domeniul
referitor la stabilirea taxelor şi impozitelor care constituie venituri la
bugetul de stat şi la bugetele locale nu se regăseşte printre domeniile care se
reglementează prin lege organică, potrivit art. 73 alin. (3) din Constituţie.
Prin urmare, acesta se reglementează prin lege ordinară, or legile criticate au
fost adoptate cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Legea
fundamentală, care precizează condiţiile în care se adoptă legile ordinare.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, ale
Legii nr. 163/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
138/2004 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 1
iunie 2005, şi ale Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 662 din 1 august 2006.
In opinia autorului excepţiei, au fost încălcate
prevederile art. 76 alin. (1) din Constituţie, care stabileşte că legile
organice se adoptă cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că a mai analizat constituţionalitatea extrinsecă a Legii nr. 571/2003,
în soluţionarea unor excepţii de neconstituţionalitate motivate în mod
asemănător de acelaşi autor, pronunţând Decizia nr. 702 din 11 septembrie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 730 din 29 octombrie
2007, şi Decizia nr. 963 din 30 octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 2 din 3 ianuarie 2008. Cu acele prilejuri, Curtea a
reţinut că, pentru calificarea unei legi ca fiind organică sau ordinară, nu
este determinantă menţiunea făcută în Monitorul Oficial al României, în care se
publică legea, cu privire la condiţiile în care aceasta a fost adoptată, fiind
mai importantă majoritatea de voturi înregistrată la data votului final asupra
legii. Or, la data adoptării Codului fiscal, devenit Legea nr. 571/2003, a fost
îndeplinită cerinţa prevăzută de art. 76 alin. (1) din Constituţie, referitoare
la majoritatea de voturi cerută pentru adoptarea legilor organice.
Neintervenind elemente noi, soluţiile amintite referitoare la constituţionalitatea
Legii nr. 571/2003 îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.
Prin aceleaşi decizii mai sus menţionate, Curtea a
observat că reglementările în materie fiscală nu fac obiectul legilor organice
nici în sensul prevederilor art. 73 alin. (3) şi nici în temeiul vreunei alte
prevederi constituţionale. Ţinând cont de această constatare, urmează să
respingă ca neîntemeiată şi excepţia de neconstituţionalitate referitoare la
prevederile Legii nr. 163/2005 şi ale Legii nr. 343/2006. Aceasta, deoarece,
deşi modifică o lege organică, ambele au ca obiect de reglementare exclusiv
domeniul fiscal, fără ca vreuna dintre acestea să cuprindă norme care să
necesite adoptarea în condiţiile art. 76 alin. (1) din Legea fundamentală,
printr-o lege organică.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ale Legii nr. 163/2005
privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2004 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi ale Legii
nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, excepţie ridicată de Mihai Dom Băjan în Dosarul nr. 45.299/3/2008 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu