DECIZIE Nr.
1064 din 14 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) si art.
27 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea
tuturor formelor de discriminare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 780 din 21 noiembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Afrodita Laura Tutunaru -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) şi art. 27 din Ordonanţa
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, excepţie ridicată de Ministerul Justiţiei în Dosarul nr. 8.263/99/2007 al Curţii de Apel laşi -
Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere
a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 22 aprilie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 8.263/99/2007, Curtea de Apel laşi - Secţia litigii de muncă şi
asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) şi art.
27 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sancţionarea
tuturor formelor de
discriminare, excepţie ridicată de Ministerul
Justiţiei în dosarul de mai sus având ca obiect soluţionarea unei cauze cu
obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi art. 61, în
măsura în care permit instanţelor de judecată să cenzureze soluţia aleasă de
legiuitor în stabilirea retribuţiei unor categorii profesionale şi să
stabilească alte drepturi salariale decât cele prevăzute de lege,
instituindu-se astfel, pe cale judiciară, sisteme de salarizare paralele cu
cele prevăzute prin actele normative. Se încalcă astfel rolul Parlamentului de
unică autoritate legiuitoare a tării si principiul separaţiei puterilor în
stat.
Curtea de Apel Iaşi -
Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale opinează
că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea
nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992,
să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) şi art. 27 din Ordonanţa
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2007, cu
modificările şi completările ulterioare.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că prin Decizia nr. 820 din 3 iulie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 537 din
16 iulie 2008, a admis excepţia de neconstitutionalitate şi a constatat că
prevederile art. 1, art. 2 alin. (3) şi art. 27 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, sunt neconstituţionale, în măsura în care din
acestea se desprinde înţelesul că instanţele judecătoreşti au competenţa să
anuleze ori să refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege,
considerând că sunt discriminatorii, şi să le înlocuiască cu norme create pe
cale judiciară sau cu prevederi cuprinse în alte acte normative.
Aşa fiind, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, prezenta
excepţie de neconstitutionalitate a devenit inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) şi art.
27 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea
tuturor formelor de discriminare, excepţie ridicată de Ministerul Justiţiei în
Dosarul nr. 8.263/99/2007 al Curţii de Apel laşi - Secţia litigii de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru