DECIZIE Nr. 106 din 22 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 pct. 2
lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 21 martie 2005
Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
exceptie ridicata de Raluca Ioana Vasile in Dosarul nr. 11.128/2004 al
Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
11.128/2004, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35
pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, exceptie ridicata de
Raluca Ioana Vasile.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se afirma ca dispozitiile
art. 35 pct. 2 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 contravin art. 45
din Constitutie, care garanteaza exercitarea accesului liber al persoanei la o
activitate economica, precum si a liberei initiative. In acest sens se arata ca
dispozitiile de lege criticate reglementeaza o activitate economica "prin
trimiteri la un text de lege privind nerespectarea unor norme emise de un minister".
Or, se sustine ca un minister "nu poate sa emita acte care nu sunt supuse
controlului legiuitorului si care sa aiba putere de lege".
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca
"emiterea unor reglementari de catre Ministerul Finantelor Publice cu
privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile
pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora
in perioada la care se refera, pastrarea, arhivarea acestora nu ingradesc
accesul liber al persoanei la o activitate economica si libera initiativa ci,
dimpotriva, contribuie la efectuarea operatiunilor economice in mod corect si
organizat, cu respectarea riguroasa a prevederilor legale, precum si la
stabilitatea activitatii economice". Se mai mentioneaza ca reglementarile
emise de Ministerul Finantelor Publice, a caror nerespectare constituie,
conform Legii nr. 82/1991, contraventie, "vor fi asimilate insesi legii, fara
a dobandi insa in mod individual putere de lege".
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se precizeaza ca dispozitiile legale criticate au mai constituit obiectul
controlului de constitutionalitate, iar prin Decizia nr. 361 din 23 septembrie
2004, Curtea Constitutionala a statuat ca "art. 35 pct. 2 lit. b) din
legea criticata nu deleaga puteri legislative unui organ al puterii executive
[...], intrucat contraventiile si sanctiunile sunt stabilite prin lege, iar nu
prin reglementari ale unei astfel de autoritati cum este, de exemplu,
Ministerul Finantelor Publice". De asemenea, se sustine ca "normele
ce pot fi emise de Ministerul Finantelor Publice vizeaza aplicarea legii, in speta
fiind vorba tocmai de stricta aplicare si interpretare a legii, atributii ce
intra in competenta exclusiva a instantelor judecatoresti".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Precizand ca obiectul prezentei exceptii il constituie, in
realitate, dispozitiile art. 38 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, se arata ca "legiuitorul este liber sa stabileasca, in functie de
interesul general si cu respectarea normelor privind drepturile si libertatile
cetatenilor, conditiile in care urmeaza sa fie desfasurata o anumita
activitate", iar dispozitiile art. 38 pct. 2 lit. b) din legea criticata
reprezinta tocmai expresia aplicarii art. 45 din Constitutie, fiind, de altfel,
in concordanta cu toate celelalte prevederi constitutionale. In sensul celor
sustinute este indicata jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie,
respectiv Decizia nr. 117 din 11 martie 2004.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform
incheierii de sesizare a instantei de judecata, precum si notelor scrise depuse
de autorul exceptiei la dosarul cauzei, dispozitiile art. 35 pct. 2 lit. b) din
Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale cu prezenta exceptie de
neconstitutionalitate, Legea contabilitatii nr. 82/1991 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, dandu-se
articolelor o noua numerotare. Ca urmare, art. 35 pct. 2 lit. b) a devenit art.
41 pct. 2 lit. b), acest din urma text fiind, in consecinta, obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate asupra caruia Curtea Constitutionala urmeaza sa se
pronunte. Aceste dispozitii prevad urmatoarele:
- Art. 41 pct. 2 lit. b): "Constituie contraventii la prevederile
prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
1. [...]
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu
privire la:
a) [...]
b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru
toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in
perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si
reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse."
Autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat incalca prevederile
art. 45 din Constitutie, potrivit caruia: "Accesul liber al persoanei la o
activitate economica, libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile
legii sunt garantate."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa o respinga
pentru urmatoarele considerente:
Din analiza exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca dispozitiile art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr.
82/1991 au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Prin Decizia nr.
361 din 23 septembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 1.082 din 22 noiembrie 2004, Curtea a retinut ca aceste dispozitii sunt
constitutionale. In decizia mentionata, examenul de constitutionalitate s-a
facut prin raportare la alte texte din Constitutie decat cele invocate de
autorul exceptiei de fata, dar in ambele cauze criticile formulate vizeaza, in
esenta, acelasi aspect, adica emiterea de catre Ministerul Finantelor Publice a
unor reglementari in domeniul contabilitatii, a caror nerespectare constituie
contraventie, desi un organ al puterii executive nu are competenta de a emite
acte normative cu putere de lege.
Cu privire la continutul art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea nr. 82/1991,
potrivit caruia constituie contraventii la prevederile acestei legi
nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice
referitoare la unele acte in materia contabilitatii, Curtea, prin decizia la
care ne referim, a retinut ca este optiunea legiuitorului "de a stabili
nivelul normelor juridice si organul emitent, care, o data ce nu au fost
respectate, atrag raspunderea contraventionala". De asemenea, Curtea a mai
retinut ca "prin dispozitiile de lege ce fac obiectul [...] exceptiei de
neconstitutionalitate, iar nu prin acte cu forta juridica inferioara acesteia,
se sanctioneaza contraventional, printre altele, si nerespectarea anumitor
reglementari emise de Ministerul Finantelor Publice in domeniul activitatii
contabile".
Solutia pronuntata prin Decizia nr. 361/2004 a Curtii Constitutionale si
considerentele care au stat la baza acesteia isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
Dispozitiile art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 nu
contravin, asa cum sustine autorul exceptiei, prevederilor art. 45 din
Constitutie privind "Libertatea economica". Dimpotriva, textul
constitutional consacra accesul liber al oricarei persoane la o activitate
economica, care insa este garantat daca aceasta, ca si libera initiativa, se
exercita in conditiile legii.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 pct. 2
lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, exceptie ridicata de Raluca Ioana
Vasile in Dosarul nr. 11.128/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 februarie 2005.
PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita