Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 106 din 22 februarie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 233 din 21 martie 2005


SmartCity3


    Constantin Doldur      - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Ion Tiuca              - procuror
    Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, exceptie ridicata de Raluca Ioana Vasile in Dosarul nr. 11.128/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza se afla in stare de judecata.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 5 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 11.128/2004, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, exceptie ridicata de Raluca Ioana Vasile.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se afirma ca dispozitiile art. 35 pct. 2 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 contravin art. 45 din Constitutie, care garanteaza exercitarea accesului liber al persoanei la o activitate economica, precum si a liberei initiative. In acest sens se arata ca dispozitiile de lege criticate reglementeaza o activitate economica "prin trimiteri la un text de lege privind nerespectarea unor norme emise de un minister". Or, se sustine ca un minister "nu poate sa emita acte care nu sunt supuse controlului legiuitorului si care sa aiba putere de lege".
    Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca "emiterea unor reglementari de catre Ministerul Finantelor Publice cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea, arhivarea acestora nu ingradesc accesul liber al persoanei la o activitate economica si libera initiativa ci, dimpotriva, contribuie la efectuarea operatiunilor economice in mod corect si organizat, cu respectarea riguroasa a prevederilor legale, precum si la stabilitatea activitatii economice". Se mai mentioneaza ca reglementarile emise de Ministerul Finantelor Publice, a caror nerespectare constituie, conform Legii nr. 82/1991, contraventie, "vor fi asimilate insesi legii, fara a dobandi insa in mod individual putere de lege".
    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se precizeaza ca dispozitiile legale criticate au mai constituit obiectul controlului de constitutionalitate, iar prin Decizia nr. 361 din 23 septembrie 2004, Curtea Constitutionala a statuat ca "art. 35 pct. 2 lit. b) din legea criticata nu deleaga puteri legislative unui organ al puterii executive [...], intrucat contraventiile si sanctiunile sunt stabilite prin lege, iar nu prin reglementari ale unei astfel de autoritati cum este, de exemplu, Ministerul Finantelor Publice". De asemenea, se sustine ca "normele ce pot fi emise de Ministerul Finantelor Publice vizeaza aplicarea legii, in speta fiind vorba tocmai de stricta aplicare si interpretare a legii, atributii ce intra in competenta exclusiva a instantelor judecatoresti".
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Precizand ca obiectul prezentei exceptii il constituie, in realitate, dispozitiile art. 38 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, se arata ca "legiuitorul este liber sa stabileasca, in functie de interesul general si cu respectarea normelor privind drepturile si libertatile cetatenilor, conditiile in care urmeaza sa fie desfasurata o anumita activitate", iar dispozitiile art. 38 pct. 2 lit. b) din legea criticata reprezinta tocmai expresia aplicarii art. 45 din Constitutie, fiind, de altfel, in concordanta cu toate celelalte prevederi constitutionale. In sensul celor sustinute este indicata jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, respectiv Decizia nr. 117 din 11 martie 2004.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform incheierii de sesizare a instantei de judecata, precum si notelor scrise depuse de autorul exceptiei la dosarul cauzei, dispozitiile art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale cu prezenta exceptie de neconstitutionalitate, Legea contabilitatii nr. 82/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, dandu-se articolelor o noua numerotare. Ca urmare, art. 35 pct. 2 lit. b) a devenit art. 41 pct. 2 lit. b), acest din urma text fiind, in consecinta, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate asupra caruia Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte. Aceste dispozitii prevad urmatoarele:
    - Art. 41 pct. 2 lit. b): "Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
    1. [...]
    2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu privire la:
    a) [...]
    b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse."
    Autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat incalca prevederile art. 45 din Constitutie, potrivit caruia: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt garantate."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa o respinga pentru urmatoarele considerente:
    Din analiza exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca dispozitiile art. 35 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Prin Decizia nr. 361 din 23 septembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.082 din 22 noiembrie 2004, Curtea a retinut ca aceste dispozitii sunt constitutionale. In decizia mentionata, examenul de constitutionalitate s-a facut prin raportare la alte texte din Constitutie decat cele invocate de autorul exceptiei de fata, dar in ambele cauze criticile formulate vizeaza, in esenta, acelasi aspect, adica emiterea de catre Ministerul Finantelor Publice a unor reglementari in domeniul contabilitatii, a caror nerespectare constituie contraventie, desi un organ al puterii executive nu are competenta de a emite acte normative cu putere de lege.
    Cu privire la continutul art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea nr. 82/1991, potrivit caruia constituie contraventii la prevederile acestei legi nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice referitoare la unele acte in materia contabilitatii, Curtea, prin decizia la care ne referim, a retinut ca este optiunea legiuitorului "de a stabili nivelul normelor juridice si organul emitent, care, o data ce nu au fost respectate, atrag raspunderea contraventionala". De asemenea, Curtea a mai retinut ca "prin dispozitiile de lege ce fac obiectul [...] exceptiei de neconstitutionalitate, iar nu prin acte cu forta juridica inferioara acesteia, se sanctioneaza contraventional, printre altele, si nerespectarea anumitor reglementari emise de Ministerul Finantelor Publice in domeniul activitatii contabile".
    Solutia pronuntata prin Decizia nr. 361/2004 a Curtii Constitutionale si considerentele care au stat la baza acesteia isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
    Dispozitiile art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 nu contravin, asa cum sustine autorul exceptiei, prevederilor art. 45 din Constitutie privind "Libertatea economica". Dimpotriva, textul constitutional consacra accesul liber al oricarei persoane la o activitate economica, care insa este garantat daca aceasta, ca si libera initiativa, se exercita in conditiile legii.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 pct. 2 lit. b) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, exceptie ridicata de Raluca Ioana Vasile in Dosarul nr. 11.128/2004 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 februarie 2005.

                      PRESEDINTE,
                   CONSTANTIN DOLDUR

                              Magistrat asistent,
                              Claudia Margareta Nita



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 106/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 106 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 106/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu