DECIZIE Nr.
1056 din 14 noiembrie 2007
referitoare la
constitutionalitatea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 495/2004
privind salarizarea si alte drepturi banesti ale personalului din administratia
centrala a Ministerului Afacerilor Externe si de la misiunile diplomatice, oficiile
consulare si institutele culturale romanesti din strainatate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 802 din 23 noiembrie 2007
In temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie şi al art.
15 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, Preşedintele României, la data de 12 octombrie 2007, a
solicitat Curţii Constituţionale să se pronunţe asupra constituţionalităţii
Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 495/2004 privind salarizarea
şi alte drepturi băneşti ale personalului din administraţia centrală a
Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice, oficiile
consulare şi institutele culturale româneşti din străinătate.
Sesizarea de neconstituţionalitate a fost înregistrată
la Curtea Constituţională sub nr. 9.653 din 12 octombrie 2007 şi constituie
obiectul Dosarului nr. 1.434A/2007.
Motivele sesizării de neconstituţionalitate sunt
următoarele:
Legea criticată reglementează creşteri salariale, prin
mărirea coeficienţilor de multiplicare la calculul salariului cu procente
cuprinse între 85% şi 186%, creşteri salariale de care ar urma să beneficieze
personalul din administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de
la misiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti
din străinătate. Aceeaşi lege majorează coeficienţii de multiplicare pentru
funcţii de execuţie ce determină creşterea salariului cu procente cuprinse
între 186% şi 204% şi acordă alte sporuri.
Preşedintele României consideră că legea ce face
obiectul sesizării a fost adoptată cu încălcarea art. 138 alin. (5) din
Constituţie, privind bugetul public naţional, potrivit căruia „Nicio
cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de
finanţare". Astfel, legea a fost promovată fără prezentarea surselor
de finanţare şi ea nu face referire nici în cuprinsul expunerii de motive cu
privire la măsura în care ar fi afectaţi indicatorii macroeconomici odată cu
intrarea în vigoare a legii.
Autorul sesizării mai arată că aceeaşi lege încalcă „şi
art. 15 alin. (1) din Legea finanţelor publice nr. 500/2002, republicată, care
prevede: «In cazurile în care se fac propuneri de elaborare a unor proiecte
de acte normative a căror aplicare atrage micşorarea veniturilor sau majorarea
cheltuielilor aprobate prin buget, trebuie să se prevadă şi mijloacele necesare
pentru acoperirea minusului de venituri sau creşterea cheltuielilor. In acest
scop Guvernul, prin ordonatorii principali de credite în domeniul cărora se
iniţiază proiecte de acte normative şi Ministerul Finanţelor Publice, va
elabora fişa financiară, care se ataşează la expunerea de motive sau la nota de
fundamentare, după caz, şi care va fi actualizată în concordanţă cu eventualele
modificări intervenite în proiectul de act normativ»."
In sprijinul sesizării de
neconstituţionalitate, autorul acesteia invocă Decizia Curţii Constituţionale
nr. 666 din 16 iulie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 514 din 31 iulie 2007, prin care
s-au constatat ca fiind neconstituţionale prevederile Legii pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
deoarece nu erau prevăzute sursele de finanţare pentru acordarea unor sporuri
pentru anumite categorii de personal didactic.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, sesizarea a
fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi
Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere cu privire la sesizarea de
neconstituţionalitate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis Curţii Constituţionale, cu Adresa nr. 51/4.448 din 17
octombrie 2007, punctul său de vedere, în care se arată următoarele:
Cu privire la susţinerea că legea criticată a fost
adoptată cu încălcarea dispoziţiilor art. 138 alin.(5) din Constituţie se arată
că acestea se corelează cu dispoziţiile art. 111 alin. (1) din Constituţie,
potrivit cărora, dacă o iniţiativă legislativă implică modificarea prevederilor
bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, este
obligatorie solicitarea informării de la Guvern.
In privinţa propunerilor legislative cu impact bugetar,
iniţiatorii acestora au obligaţia ca în temeiul art. 138 alin. (5) din
Constituţie să prevadă sursele bugetare. Indicarea surselor bugetare este o
obligaţie procedurală, de ordin formal, asupra căreia Guvernul este chemat să
se pronunţe, precum şi „fiecare Cameră în parte". Potrivit art. 15 alin.
(1) din Legea privind finanţele publice nr. 500/2002, Guvernul include
evaluările implicaţiilor bugetare în fişa financiară care se ataşează la expunerea
de motive a proiectului de lege, urmând ca asupra acestora să se pronunţe cele
două Camere ale Parlamentului.
Or, iniţiatorii legii criticate au precizat că sursele
bugetare necesare finanţării cheltuielilor se vor alimenta din taxele consulare
şi de urgenţă încasate de reprezentanţele diplomatice. Costurile financiare ce
vor fi determinate de creşterile salariale vor putea fi acoperite dat fiind că
veniturile realizate din asemenea taxe vor avea un curs ascendent, în contextul
integrării României în Uniunea Europeană.
Aşa cum rezultă din dosarul legislativ al legii
criticate, Biroul permanent al Senatului a solicitat punctul de vedere al
Guvernului, în conformitate cu dispoziţiile art. 111 alin.(1) din Constituţie.
Guvernul nu a susţinut adoptarea legii pentru că aceasta are în vedere creşteri
salariale doar pentru o categorie de persoane, dar nu a obiectat asupra
surselor de finanţare propuse de iniţiatori.
In punctul său de vedere, preşedintele Camerei
Deputaţilor mai arată că legea criticată a făcut obiectul unei cereri de
reexaminare formulate de Preşedintele României la data de 19 iulie 2007, care a
fost respinsă de cele două Camere ale Parlamentului, având un conţinut identic
cu sesizarea de neconstituţionalitate.
Cu Adresa nr. 51/4.535 din 24 octombrie 2007,
înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 10.067 din 24 octombrie 2007,
secretarul general al Camerei Deputaţilor a transmis Curţii Constituţionale
două anexe la punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor, şi anume
calendarul privind parcursul legislativ
de adoptare a legii criticate pentru neconstituţionalitate şi punctul de vedere
al Ministerului Afacerilor Externe asupra sesizării de neconstituţionalitate.
In acest punct de vedere se susţine că prin Adresa nr.
6.458 din 10 septembrie 2007 a Ministerului Economiei şi Finanţelor au fost
identificate sursele de finanţare necesare aplicării propunerii legislative
chiar pentru anul 2007, prin realocarea unor surse în bugetul Ministerului
Afacerilor Externe, urmând ca pentru anii următori să fie prevăzute în legea
bugetară anuală. Faţă de acestea, rezultă că punctul de vedere anterior al
Guvernului, înregistrat la Biroul permanent al Senatului cu nr. 694 din 26
ianuarie 2007, este lipsit de relevanţă, având în vedere şi poziţia oficială a
reprezentantului Guvernului, exprimată în plenul celor două Camere, cu ocazia
exprimării voturilor finale la procedura de reexaminare a legii.
Totodată, se arată că Decizia Curţii Constituţionale
nr. 666/2007 nu poate constitui un precedent, întrucât în acea decizie s-a
arătat că Guvernul nu identificase sursele de finanţare a cheltuielilor
preconizate, „situaţie diametral opusă" în cazul legii criticate. Mai
mult, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, alocaţiile bugetare sunt
considerate ca fiind surse de finanţare.
Cu privire la critica privind încălcarea unor prevederi
ale Legii privind finanţele publice nr. 500/2002 se arată că încălcarea unor
legi nu poate face obiectul controlului de constituţionalitate.
La punctul de vedere menţionat este anexată copia
Adresei nr. 6.458 din 10 septembrie 2007 a Ministerului Economiei şi
Finanţelor, înregistrată la Biroul permanent al Camerei Deputaţilor sub nr.
9.769 din 11 septembrie 2007, în care se precizează că poate fi susţinută
promovarea iniţiativei legislative, deoarece s-a creat posibilitatea realocării
unor sume de bani în bugetul Ministerului Afacerilor Externe, pentru că în
cursul anului 2007 au fost identificate unele economii la cheltuielile
efectuate din bugetul de stat de către ordonatorii principali de credite.
Preşedintele Camerei Deputaţilor arată că în cadrul
şedinţei în care s-a desfăşurat procedura de reexaminare a legii criticate, în
prezenţa ministrului afacerilor externe, acesta a arătat că a fost identificată
sursa de finanţare pentru aplicarea legii în cursul anului 2007. Se mai arată
că Guvernul şi-a schimbat punctul de vedere iniţial, având ca temei Adresa
Ministerului Economiei şi Finanţelor nr. 6.458 din 10 septembrie 2007.
Guvernul, în punctul său
de vedere cu nr. 575.538/C.P.T. din 25 octombrie 2007, consideră că sesizarea
este neîntemeiată pentru următoarele motive:
In expunerea de motive a legii criticate este precizată
sursa de finanţare, în sensul că ea se poate acoperi din taxele consulare şi de
urgenţă încasate, astfel încât este îndeplinită cerinţa constituţională impusă
de art. 138 alin. (5), fără să mai fie necesară o altă menţiune în cuprinsul
actului normativ. Din Adresa nr. 6.458 din 10 septembrie 2007 a Ministerului
Economiei şi Finanţelor rezultă că pentru anul 2007 au fost identificate surse
de finanţare. De altfel, dispoziţiile art. 7 ale Legii nr. 495/2004 prevăd că
salarizarea personalului Ministerului Afacerilor Externe se face în cadrul
surselor financiare alocate anual.
Consideră că Decizia nr. 666/2007 a Curţii
Constituţionale nu constituie precedent în materie, întrucât obiectul celor
două sesizări nu este identic, dar solicită să se ţină seama de jurisprudenţa
Curţii, în care s-a statuat, în esenţă, că finanţarea cheltuielilor publice se
face prin alocaţii bugetare care pot fi suplimentate.
Critica referitoare la încălcarea prevederilor art. 15
alin. (1) din Legea privind finanţele publice nr. 500/2002 este nefondată,
deoarece neconstituţionalitate unei legi se stabileşte prin raportare la
Constituţie.
Preşedintele Senatului nu
a comunicat punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstituţionalitate, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, Legea pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi băneşti ale personalului din
administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile
diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din
străinătate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii
nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, reţine
următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale art. 1, 10, 15,
16 şi 18 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze sesizarea de
neconstituţionalitate formulată de Preşedintele
României.
Obiectul sesizării de neconstituţionalitate îl
constituie Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 495/2004 privind
salarizarea şi alte drepturi băneşti ale personalului din administraţia
centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice,
oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din străinătate.
In opinia autorului sesizării, legea criticată încalcă
dispoziţiile art. 138 alin. (5) din Constituţie, întrucât aceasta reglementează
creşteri salariale ce pot implica mărirea cheltuielilor bugetare, fără să
stabilească sursa de finanţare. Nici măcar expunerea de motive a legii nu
conţine referiri la indicatorii macroeconomici ce ar fi afectaţi prin
creşterile salariale reglementate.
Dispoziţiile art. 138 alin. (5) din Constituţie au
următorul cuprins: „Nicio cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără
stabilirea sursei de finanţare."
Examinând sesizarea, Curtea constată că în cadrul procesului
parcurs de o propunere legislativă sunt incidente dispoziţiile constituţionale
ale art. 111, care la alin. (1) prevăd următoarele: „Guvernul şi celelalte
organe ale administraţiei publice, în cadrul controlului parlamentar al
activităţii lor, sunt obligate să prezinte informaţiile şi documentele cerute
de Camera Deputaţilor, de Senat sau de comisiile parlamentare, prin intermediul
preşedinţilor acestora. In cazul în care o iniţiativă legislativă implică
modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale
de stat, solicitarea informării este obligatorie."
Prin urmare, Curtea reţine că în cadrul
raporturilor constituţionale dintre Parlament şi Guvern este obligatorie
solicitarea unei informări atunci când iniţiativa legislativă afectează
prevederile bugetului de stat. Această obligaţie a Parlamentului este în
consonanţă cu dispoziţiile constituţionale ale art. 138 alin. (2) care prevăd
că Guvernul are competenţa exclusivă de a elabora proiectul bugetului de stat
şi de a-l supune spre aprobare Parlamentului. In temeiul acestei competenţe,
Parlamentul nu poate prestabili modificarea cheltuielilor bugetare fără să
ceară Guvernului o informare în acest sens. Dat fiind caracterul imperativ al
obligaţiei de a cere informarea menţionată, rezultă că nerespectarea acesteia
are drept consecinţă neconstituţionalitatea legii
adoptate.
Curtea constată că Senatul a respectat această
obligaţie constituţională şi, în calitate de primă Cameră sesizată, a solicitat
Guvernului să îi comunice punctul de vedere referitor la propunerea legislativă
criticată. Astfel, Guvernul a transmis punctul său de vedere, înregistrat la
Biroul permanent al Senatului sub nr. 694 din 26 ianuarie 2007, în care s-a
arătat că acordarea drepturilor salariale propuse de iniţiativa legislativă „ar
genera influenţe financiare considerabile şi ar accentua discrepanţele
existente în sistemul de salarizare al personalului bugetar, fapt ce ar
îngreuna realizarea unor obiective cuprinse în programul legislativ al
Guvernului, respectiv elaborarea proiectului de lege
privind sistemul unitar de salarizare al
funcţionarilor publici şi elaborarea proiectului de lege privind salarizarea
personalului contractual din sectorul bugetar în funcţie de calitatea şi
performanţa activităţii. Prin aceste proiecte de acte normative se urmăreşte
repoziţionarea funcţiilor în vederea realizării unor ierarhii ce vor permite
asigurarea unor salarii echitabile şi predictibile, care să reflecte diferenţe
majore în privinţa responsabilităţilor şi competenţelor necesare posturilor şi
care să asigure competitivitatea sectorului administraţiei publice faţă de
sectorul privat în atragerea şi reţinerea personalului competent în sistemul
bugetar.
Prin urmare, nu poate fi susţinut în acest moment un
act normativ care are în vedere creşteri salariale doar pentru o anumită
categorie de persoane".
Din analiza cuprinsului informării prezentate de
Guvern, Curtea observă că acesta a înţeles să nu susţină propunerea legislativă
pentru motive ce ţin de oportunitate, iar nu pentru motive ce ţin de
insuficienţa resurselor bugetare necesare pentru finanţarea cheltuielilor. Or,
este de reţinut că aprecierea oportunităţii unei măsuri legislative face parte
din politica legislativă, ce intră în sfera de activitate a Parlamentului,
care, potrivit prevederilor art. 61 alin. (1) din Constituţie, „[...] este organul reprezentativ
suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării". Aşadar, Parlamentul este suveran în domeniul politicii legislative.
Altminteri, a recunoaşte dreptul Guvernului de a se implica în politica de
legiferare ar avea semnificaţia unei ingerinţe nepermise în sfera de activitate
a Parlamentului, ceea ce este contrar principiului constituţional al separaţiei
şi echilibrului puterilor în stat, consacrat de art. 1 alin. (4) din Legea
fundamentală.
Curtea mai observă că şi în expunerea de motive a
propunerii legislative se arată că „recalibrarea sistemului de salarizare al
Ministerului Afacerilor Externe, în contextul României ca ţară membră a Uniunii
Europene, este impetuos necesară pentru a fi corespunzător cu cerinţele,
obligaţiile şi răspunderile care îi revin corpului diplomatic şi consular.
Aceste modificări şi completări privind acordarea unor
astfel de drepturi nu generează influenţe financiare considerabile şi se pot
susţine/acoperi financiar din taxele consulare şi de urgenţă încasate de
reprezentanţele diplomatice. [...]".
Faţă de toate acestea, Curtea Constituţională constată
că legea criticată nu încalcă dispoziţiile art. 138 alin. (5) din Constituţie,
deoarece Guvernul nu a susţinut că în bugetul de stat
nu există surse de finanţare a cheltuielilor
preconizate de lege. Dacă s-ar reţine că lipsa precizării exprese a sursei de
finanţare presupune implicit inexistenţa sursei de finanţare, aceasta ar
echivala cu o prezumţie fără suport constituţional, ceea ce este inadmisibil.
In jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a statuat că finanţarea
cheltuielilor bugetare se face din surse financiare alocate în buget, iar
majorarea unor cheltuieli se finanţează fie prin suplimentarea alocaţiilor
bugetare din fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, fie prin
rectificare bugetară. De exemplu: Decizia nr. 515 din 24 noiembrie 2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.195 din 14 decembrie 2004.
Din examinarea stenogramei şedinţei Senatului din data
de 11 septembrie 2007, când s-a desfăşurat procedura de reexaminare a legii
criticate, rezultă că Guvernul şi-a retractat punctul de vedere. In acea
şedinţă, ministrul afacerilor externe a declarat că Guvernul a identificat
surse de finanţare, aşa cum rezultă din Adresa Ministerului Economiei şi
Finanţelor nr. 6.458 din 10 septembrie 2007, înregistrată la Departamentul
pentru Relaţia cu Parlamentul sub nr. 9.769 din 11 septembrie 2007. In acea
adresă se menţionează că pentru anul 2007 au fost identificate economii la
cheltuielile efectuate din bugetul de stat, astfel încât sursa de finanţare
provine din realocarea unor sume în bugetul Ministerului Afacerilor Externe.
Având în vedere dispoziţiile art. 97 din Regulamentul Senatului, potrivit
cărora la dezbaterea generală a proiectului sau a propunerii legislative
Guvernul este reprezentat în mod obligatoriu de un membru al său, Curtea reţine
că ministrul afacerilor externe avea calitatea de reprezentant al Guvernului.
Curtea constată că, în punctul său de vedere exprimat
asupra sesizării de neconstituţionalitate, Guvernul confirmă declaraţiile
ministrului afacerilor externe, în sensul că sursa de finanţare a fost
identificată de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, aşa cum rezultă din
adresa menţionată anterior.
In ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea
art. 15 alin (1) din Legea privind finanţele publice nr. 500/2002, Curtea
constată că eventuala necorelare existentă între diferite legi nu intră sub
incidenţa controlului de constituţionalitate. In acest sens s-a pronunţat
Curtea Constituţională prin mai multe decizii, de exemplu: Decizia nr. 151 din
12 octombrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie 2000.
Având în vedere considerentele expuse, dispoziţiile art. 146 lit. a) şi ale art. 147 alin. (4) din
Constituţie, precum şi ale art. 11 lit. A.a), art. 15 alin. (1) şi ale art. 18
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că Legea pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi băneşti ale
personalului din administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de
la misiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti
din străinătate este constituţională.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Preşedintelui României şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 14 noiembrie 2007 şi
la aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia
Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Ninosu, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan,
Tudorel Toader şi Augustin Zegrean, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu
OPINIE SEPARATĂ
Consider că sesizarea de neconstituţionalitate ce are
ca obiect prevederile Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 495/2004
privind salarizarea şi alte drepturi băneşti ale personalului din administraţia
centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice,
oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din străinătate este
întemeiată şi ar fi trebuit admisă pentru următoarele motive:
Obiectul de reglementare al legii criticate îl
constituie acordarea unor creşteri salariale, prin
mărirea coeficienţilor de multiplicare la calculul salariului cu procente între
85% şi 204%, precum şi acordarea altor sporuri personalului din administraţia
centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice,
oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din străinătate şi
personalului care ocupă funcţii specifice de execuţie.
Considerăm că legea criticată a fost adoptată cu
încălcarea art. 138 alin. (5) din Constituţie, potrivit căruia „Nicio cheltuială nu poate fi
aprobată fără stabilirea sursei de finanţare". Textul constituţional consacră un principiu fundamental pentru
asigurarea disciplinei financiare în cheltuirea banului public, în sensul că
prin lege nu se pot stabili cheltuieli publice fără asigurarea sursei de
finanţare. Consecinţa iniţierii unui proiect de lege cu încălcarea acestei
prevederi din Legea fundamentală este neconstituţionalitatea acestuia.
In acest sens a decis şi Curtea Constituţională în
jurisprudenţa sa, de exemplu prin Decizia nr. 47/1993, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 28 septembrie 1993, şi Decizia nr. 64/1993, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 28 decembrie 1993, şi anume că art. 138 alin. (5) din
Constituţie implică două aspecte: stabilirea sursei de finanţare, care este un
imperativ prevăzut de Legea fundamentală, şi nivelul de finanţare, care este o
problemă de oportunitate ce priveşte relaţiile dintre Guvern şi Parlament. Sub
acest din urmă aspect, potrivit art. 111 din Constituţie, în cazul în care o
iniţiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetare, Parlamentul
este obligat să ceară Guvernului o informare. Nesolicitarea informării
constituie de asemenea un motiv de neconstituţionalitate, dacă s-a adoptat o
reglementare care încalcă prevederile art. 138 alin. (5) din Constituţie.
De asemenea, de principiu, prin Decizia nr. 36/1996,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996, şi Decizia nr. 666/2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 514 din 31 iulie 2007, Curtea Constituţională a reţinut că
prevederile art. 138 alin. (5) impun cu necesitate stabilirea concomitentă atât
a alocaţiei bugetare, ce are semnificaţia unei cheltuieli, cât şi a sursei de
finanţare, ce are semnificaţia venitului necesar pentru suportarea ei, spre a se evita consecinţele negative ale
stabilirii unor cheltuieli bugetare fără acoperire.
Mai mult, dispoziţiile art. 15 alin. (1) din Legea
privind finanţele publice nr. 500/2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 597
din 13 august 2002, aşa cum au fost modificate prin Legea nr. 314/2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 14 iulie 2003, vin să transpună în plan legislativ
cerinţa constituţională a prevederilor art. 138 alin. (5). Aceste dispoziţii
reglementează limitele privind micşorarea veniturilor şi majorarea
cheltuielilor bugetare, stabilind că „In cazurile în care se fac propuneri
de elaborare a unor proiecte de acte normative a căror aplicare atrage
micşorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, trebuie
să se prevadă şi mijloacele necesare pentru acoperirea minusului de venituri
sau creşterea cheltuielilor. In acest scop Guvernul, prin ordonatorii
principali de credite în domeniul cărora se iniţiază proiecte de acte normative
şi Ministerul Finanţelor Publice, va elabora fişa financiară, care se ataşează
la expunerea de motive sau la nota de fundamentare, după caz, ca document
necesar pentru dezbaterea proiectului, şi care va fi actualizată în concordanţă
cu eventualele modificări intervenite în proiectul de act normativ. [...]"
Or, din studiul tuturor actelor depuse de autorităţile competente nu s-a constatat prezenţa acestei
fişe financiare, împrejurare ce dovedeşte neîndeplinirea de către autorităţile
competente a obligaţiei prevăzute de lege şi, pe cale de consecinţă, a
obligaţiei constituţionale.
Pe de altă parte, considerăm că prevederile legii
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 495/2004 sunt de natură a genera
discrepanţe în cadrul sistemului de salarizare a personalului bugetar, în
general, şi al celui de salarizare a personalului Ministerului Afacerilor
Externe, în special. Sub acest din urmă aspect, majorările salariale instituite
prin legea criticată creează discriminări între persoane aflate în situaţii
sensibil egale, fapt ce determină încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16 alin. (1) care consacră principiul egalităţii în drepturi a
cetăţenilor. In plus, această diferenţă de tratament juridic, vădit
inechitabilă, anihilează unul dintre obiectivele majore ale Programului
legislativ al Guvernului, şi anume atragerea, motivarea şi reţinerea personalului competent în sistemul bugetar.
Toate argumentele prezentate ne îndreptăţesc să
susţinem că soluţia corectă în cauza dedusă controlului de constituţionalitate
ar fi constituit-o admiterea sesizării şi constatarea neconstituţionalităţii
Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 495/2004 privind salarizarea
şi alte drepturi băneşti ale personalului din administraţia centrală a
Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice, oficiile
consulare şi institutele culturale româneşti din străinătate.
Judecător,
Augustin Zegrean