DECIZIE Nr.
1043 din 14 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 alin. (2) si art. 101 alin. (1)
pct. 18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia
pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 665 din 28 septembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor „art. 118 alin. (1) pct. 18 raportate la
art. 35 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002"
privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de George Alexandru
Benea în Dosarul nr. 4.644/1.748/CV/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a
IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului
Public. Acesta pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 14 decembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 4.644/1.748/CV/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 118 şi 35 din Ordonanţa Guvernului
nr. 2/2001". Excepţia a fost ridicată de George Alexandru Benea într-o
cauză privind soluţionarea unui recurs formulat într-o acţiune de anulare a
unui proces-verbal de contravenţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că prevederile de lege
criticate sunt neconstituţionale, deoarece impun participanţilor la trafic
obligaţia de a prezenta poliţistului rutier documentele de identitate, fără să
prevadă însă şi obligaţia acestuia din urmă ca, la rândul său, să se legitimeze
în faţa participantului la trafic. De asemenea, se critică şi faptul că nu este
prevăzută ipoteza în care actele de identitate ale participatului la trafic au
fost furate şi nici vreun alt caz „de forţă majoră".
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal apreciază că „prevederile
art. 118 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 nu intră în contradicţie cu prevederile art. 16 şi 53
din Constituţia României".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că stabilirea unei contravenţii şi sancţionarea acesteia cu
amendă nu contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie, ci reprezintă o opţiune
legitimă a legiuitorului, care exprimă preocuparea statului pentru asigurarea
desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, sens
în care Curtea Constituţională s-a pronunţat prin Decizia nr. 1.159/2009.
Totodată, consideră că nu sunt încălcate nici dispoziţiile art. 53 alin. (1)
din Constituţie, care prevăd, între alte situaţii, că exerciţiul unor drepturi
poate fi restrâns şi pentru apărarea drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îi constituie, potrivit considerentelor încheierii de
sesizare şi motivării autorului excepţiei, dispoziţiile „art. 118 alin. (1)
pct. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia
pe drumurile publice", raportat la art. 35 alin. (2) din acelaşi act
normativ. Curtea observă că dispozitivul încheierii de sesizare cuprinde o
eroare materială, făcând referire la Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, iar nu la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002.
Verificând conţinutul articolului indicat şi
comparându-l cu cel redat parţial de autorul excepţiei în motivarea sa, Curtea
constată că în realitate obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
reprezintă dispoziţiile art. 35 alin. (2) şi cele ale art. 101 alin. (1) pct.
18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, astfel cum acestea au fost completate
prin art. I pct. 41 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 29
iunie 2007.
Prevederile din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 asupra cărora se va pronunţa Curtea Constituţională au următorul
conţinut:
- Art. 35 alin. (2): „(2)
Participanţii la trafic sunt obligaţi ca, la cererea poliţistului rutier, să
înmâneze acestuia documentul de identitate sau, după caz, permisul de
conducere, documentul de înmatriculare ori de înregistrare a vehiculului
condus, documentele referitoare la bunurile transportate, precum şi alte
documente prevăzute de lege.";
- Art. 101 alin. (1) pct. 18: „(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută
în clasa a III-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice:
(...)
18. nerespectarea obligaţiei conducătorului de
vehicul de a avea asupra sa documentele prevăzute la art. 35 alin. (2)."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 16
alin. (1)care consacră principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, şi ale art. 53
referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că argumentele formulate de autorul acesteia în susţinerea criticii se
bazează pe evidenţierea unor situaţii pe care legiuitorul nu le-a cuprins în
dispoziţiile de lege supuse controlului de constituţionalitate. Astfel, autorul
este nemulţumit, pe de o parte, de faptul că nu a fost impusă, prin intermediul
textelor criticate, şi obligaţia poliţistului rutier de a prezenta
participantului la trafic un document de identificare, iar, pe de altă parte,
de faptul că nu este prevăzută posibilitatea pentru participantul la trafic de
a justifica lipsa documentelor de identitate şi, implicit, de a evita
sancţiunea contravenţională, prin invocarea unor posibile cazuri „de forţă majoră",
ca, de exemplu, furtul acestora.
Aşadar, în cauza de faţă critica este formulată prin
prisma unor ipoteze pe care legiuitorul nu le-a avut în vedere la momentul
edictării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002. Curtea constată că,
din această perspectivă, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă,
întrucât, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, nu poate modifica
sau completa prevederile supuse controlului, instanţa de contencios
constituţional neputându-se substitui legiuitorului în activitatea de elaborare
a normelor legale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 35 alin. (2) şi art. 101 alin. (1) pct. 18 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de George Alexandru Benea în Dosarul nr. 4.644/1.748/CV/2008 al Tribunalului Bucureşti -
Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 septembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu