DECIZIE Nr. 104 din 26 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 3,
art. 66 alin. 3, art. 67^1 alin. 1 si ale art. 71 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 379 din 5 iunie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Vlad Mihai Cercel - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 3, art. 66 alin. 3, art. 67^1 alin. 1 si ale art. 71 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile
si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Maria Moldovan in Dosarul nr.
5.232/2001 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, reprezentat de avocat Dan
Stegaroiu, lipsind Administratia finantelor publice Campia Turzii, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Avocatul autorului exceptiei sustine ca dispozitiile criticate din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 sunt neconstitutionale. In acest sens
considera ca organele statului sunt, in acelasi timp, atat creditor, cat si
executor, serviciile financiare fiind astfel ridicate deasupra legii, ceea ce
incalca prevederile art. 16 alin. (2) din Constitutie. Dispozitiile criticate
contravin si prevederilor art. 21 din Constitutie, intrucat Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 este o lege speciala care confera unei institutii
publice un privilegiu, ingradind, in acelasi timp, accesul la justitie.
Prevederile constitutionale ale art. 41 sunt considerate a fi incalcate,
intrucat proprietatea de stat si cea particulara nu sunt ocrotite in mod egal.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 reglementeaza o procedura speciala pentru valorificarea creantelor
bugetare, caracterizata prin incasarea cu operativitate a acestor creante.
Faptul ca executarea creantelor bugetare se realizeaza de catre organe
specializate, iar nu de executorii judecatoresti, nu contravine prevederilor
art. 16 din Constitutie, intrucat situatia debitorilor bugetari este diferita
de cea a debitorilor de drept privat.
In legatura cu incalcarea prevederilor art. 21 din Constitutie,
reprezentantul Ministerului Public considera ca nu este ingradit accesul la
justitie. Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 prevede, prin dispozitiile art. 76
si urmatoarele, posibilitatea pentru persoanele interesate de a introduce
contestatie la executare. In ceea ce priveste stabilirea unei ordini de
preferinta, aceasta nu incalca prevederile constitutionale. Dispozitii ce
consacra anumite ordini de preferinta sunt si cele ale art. 563 din Codul de
procedura civila sau ale art. 108 din Legea nr. 64/1995, republicata. Faptul ca
in cadrul acestor ordini de preferinta creantele statului sunt privilegiate se
justifica datorita naturii speciale a acestora. In concluzie, reprezentantul
Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.232/2001,
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, 3, art. 66 alin. 3 si 4 si ale art. 71 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie invocata de Maria Moldovan in cadrul unui
recurs impotriva hotararii prin care a fost respinsa contestatia la executare
formulata de autorul exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale atacate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) si (2),
art. 21 alin. (1) si ale art. 41 alin. (2) din Constitutie. Astfel dispozitiile
art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, datorita faptului "ca
instituie posibilitatea unitatilor financiare teritoriale de a-si executa silit
prin mijloace proprii debitorii", contravin prevederilor constitutionale
ale art. 16 alin. (2), intrucat in acest fel Ministerul Finantelor Publice si unitatile
sale teritoriale sunt situate mai presus de lege. Prevederile art. 21 alin. (1)
din Constitutie sunt incalcate, intrucat aceeasi persoana (unitatea financiara
teritoriala) are in acelasi timp atat calitatea de creditor, cat si cea de
executor, urmarind realizarea doar a propriilor interese. Astfel sunt limitate
posibilitatile de aparare a drepturilor si a intereselor legitime ale
persoanelor. Autorul exceptiei considera ca executarea silita trebuie sa
constituie atributia exclusiva a executorilor judecatoresti, iar nu si a
unitatilor financiare teritoriale, asa cum stabilesc dispozitiile criticate. Pe
cale de consecinta, apreciaza ca sunt incalcate si prevederile art. 41 alin.
(2) din Constitutie, intrucat ocrotirea creantelor statului (reprezentat prin
organul financiar teritorial) nu este aceeasi cu cea de care beneficiaza
creantele celorlalti creditori.
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile art. 66 alin. 3 si 4 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, referitoare la principiul egalitatii in fata legii, principiu
aplicabil nu numai cetatenilor, ci tuturor persoanelor fizice si juridice. Se
creeaza astfel un privilegiu organului de executare, care dispune atat de
posibilitatea de a decide vanzarea imobilului, la al treilea termen de
licitatie, la cel mai mare pret oferit, cat si de posibilitatea de a decide
vanzarea imobilului cu plata in rate, cu acordul creditorului care participa la
urmarire in vederea satisfacerii unei alte creante decat cea bugetara. De
asemenea, pe aceasta cale se deschide posibilitatea fraudarii legii.
Dispozitiile art. 71 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 sunt
neconstitutionale, in opinia autorului exceptiei, in raport cu prevederile art.
16 alin. (2) si ale art. 41 alin. (2) din Constitutie. Datorita faptului ca
organele financiare au posibilitatea de a asigura la timp realizarea creantelor
bugetare, este nepermis ca statul sa detina o pozitie privilegiata in cadrul
ordinii de preferinta reglementate de dispozitiile criticate. In acest fel
statul este mai presus de lege, intrucat, chiar si in cazul in care organele
sale nu isi indeplinesc atributiile, creantele bugetare au o pozitie
preferentiala fata de celelalte creante. De asemenea, acest fapt constituie si
o ocrotire inegala a proprietatii, intrucat creantele de drept privat nu sunt
protejate in aceeasi masura ca si creantele bugetare.
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia invocata este neintemeiata,
intrucat "dispozitiile legale criticate nu contravin principiului
constitutional al egalitatii in drepturi", acest principiu presupunand un
tratament egal pentru situatii egale, in timp ce in situatii diferite
"tratamentul juridic nu poate fi decat diferit". In ceea ce priveste
incalcarea prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, instanta apreciaza
ca "instituirea unei proceduri de executare silita a creantelor bugetare
nu reprezinta o atingere a dreptului de proprietate al celorlalti creditori ai
aceluiasi urmarit".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel instituirea, prin dispozitiile
art. 1 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, a dreptului Ministerului
Finantelor Publice, prin organele sale teritoriale, de a-si executa prin
mijloace proprii debitorii nu contravine prevederilor art. 16 alin. (2) din
Constitutie, intrucat statul, in vederea apararii intereselor cetatenilor, este
obligat sa asigure incasarea creantelor bugetare, necesare satisfacerii
interesului public, iar acest lucru se realizeaza prin intermediul
autoritatilor si organelor pe care le abiliteaza, fara a fi incalcate
prevederile constitutionale mentionate.
In continuare presedintele Camerei Deputatilor considera ca nu sunt
incalcate prevederile art. 21 alin. (1) din Constitutie, deoarece persoanele
care se considera vatamate se pot adresa justitiei, conform dispozitiilor art.
22, 44 sau 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996. De asemenea, nu sunt
incalcate nici prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie, intrucat organele
financiare urmaresc si incaseaza creantele bugetare in vederea realizarii
intereselor generale ale cetatenilor, iar nu pentru satisfacerea unui interes
propriu.
Dispozitiile art. 66 alin. 3 si 4 nu incalca, in opinia presedintelui
Camerei Deputatilor, prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. In acest
sens se arata ca egalitatea nu inseamna uniformitate, o lege putand stabili
reguli diferite in functie de situatiile deosebite in care se gasesc anumite
persoane. In acest caz "situatia deosebita este data de necesitatea
executarii silite in mod rapid si eficient a imobilului, pentru realizarea
creantelor bugetare, astfel incat orice intarziere in incasarea acestora,
capabila sa afecteze bugetul statului, sa fie stopata".
Ordinea de preferinta reglementata de dispozitiile art. 71 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) si art. 41
alin. (2) din Constitutie. Egalitatea exista in cadrul creantelor cu aceeasi
ordine de preferinta, sumele obtinute repartizandu-se creditorilor de acelasi
rang, proportional cu creanta fiecaruia. In ceea ce priveste instituirea unei
ordini de preferinta, aceasta este justificata de necesitatea satisfacerii
anumitor creante cu prioritate fata de altele. Prevederile constitutionale ale
art. 41 alin. (2) nu sunt incalcate, intrucat in cadrul executarii silite
creditorul dispune doar de un drept de creanta, iar nu de un drept de proprietate,
care ar presupune prerogativa urmaririi si cea a preferintei.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata.
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 reglementeaza o procedura speciala,
derogatorie de la dreptul comun, in ceea ce priveste executarea creantelor
bugetare, iar acest lucru nu este interzis de nici o prevedere constitutionala.
Prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie nu sunt incalcate deoarece
aceasta reglementare speciala nu se intemeiaza pe nici unul dintre criteriile
de discriminare prevazute la art. 4 alin. (2) din Constitutie, ci pe natura
specifica a creantelor bugetare, izvorata din indatorirea fundamentala a
cetatenilor de contributie la cheltuielile publice. Pe de alta parte,
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie consacra "egalitatea in fata
legii a cetatenilor, principiul nefiind aplicabil in relatiile dintre persoane
juridice, stat sau institutii publice".
De asemenea, nu sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 21
alin. (1), intrucat accesul liber la justitie este garantat prin dispozitiile
art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, potrivit carora persoanele
interesate pot formula contestatie la executare. In ceea ce priveste incalcarea
prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, Guvernul considera ca acestea
trebuie interpretate in corelatie cu cele ale art. 53 alin. (1), privind
obligatia fundamentala a cetatenilor de a contribui, prin impozite si taxe, la
cheltuielile publice. Astfel "proprietatea publica poate fi ocrotita in
mod diferit, in speta, prin instituirea unei proceduri derogatorii de la
dreptul comun pentru executarea silita a creantelor bugetare".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere exprimate de presedintele
Camerei Deputatilor si de Guvern, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
In legatura cu obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, desi atat
autorul exceptiei, cat si instanta de judecata, in incheierea prin care a
sesizat Curtea Constitutionala, au indicat dispozitiile art. 66 alin. 4 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, Curtea constata ca, in realitate, textul
criticat se regaseste in cadrul dispozitiilor art. 67^1 alin. 1 din ordonanta, intrucat
dispozitiile art. 66 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 au fost
abrogate prin art. I pct. 21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
113/1999, iar art. 67^1 a fost introdus prin art. I pct. 23 din acelasi act
normativ. In consecinta, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il
constituie dispozitiile art. 1, 3, art. 66 alin. 3, art. 67^1 alin. 1 si ale
art. 71 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31
ianuarie 1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 108/1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie
1996, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii avand urmatorul cuprins:
- art. 1: "Creantele constand in impozite, taxe, contributii, amenzi
si alte sume ce reprezinta resurse financiare publice, potrivit legii, sunt
creante bugetare care se executa potrivit dispozitiilor prezentei
ordonante.";
- art. 3: "Incasarea si urmarirea creantelor bugetare prevazute la
art. 1, care sunt administrate de Ministerul Finantelor, se asigura de catre
acesta si de catre unitatile sale teritoriale, respectiv: directiile generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a
municipiului Bucuresti si Directia generala a vamilor, pentru creantele
stabilite in vama, prin unitatile lor subordonate.
Realizarea creantelor bugetare prin modalitatile prevazute la art. 2 poate
fi facuta si de catre alte organe, potrivit legii.";
- art. 66 alin. 3: "In cazul in care imobilul nu a fost vandut nici la
a doua licitatie, se va fixa un al treilea termen de licitatie, de cel mult 30
de zile, cand imobilul poate fi vandut la cel mai mare pret oferit.";
- art. 67^1 alin. 1: In conditiile si la termenele stabilite de organul de
executare sau cu acordul acestuia si, atunci cand este cazul, cu acordul
creditorului care participa la urmarire pentru realizarea unei alte creante
decat cea bugetara, cumparatorii pot sa plateasca pretul in cel mult 12 rate
lunare, cu un avans de minimum 50% din pretul de evaluare sau de adjudecare al
imobilului, dupa caz, si cu plata unei dobanzi stabilite la nivelul taxei
oficiale a scontului.";
- art. 71: "In cazul in care executarea silita, de competenta
organelor prevazute la art. 24, a fost pornita de mai multi creditori sau cand,
pana la eliberarea si distribuirea sumei rezultate din executare, au depus si
alti creditori titlurile lor, aceste organe vor proceda la distribuirea sumei
potrivit urmatoarei ordini de preferinta, daca legea nu prevede altfel:
a) creantele reprezentand cheltuielile de orice fel, facute cu urmarirea si
conservarea bunurilor al caror pret se distribuie;
b) creanta reprezentand salarii si alte datorii asimilate acestora, pensii,
ajutoare pentru incapacitate temporara de munca, pentru prevenirea
imbolnavirilor, refacerea sau intarirea sanatatii, acordate in cadrul
asigurarilor sociale de stat, precum si creantele reprezentand obligatia de
reparare a pagubelor cauzate prin moarte, vatamarea integritatii corporale sau
a sanatatii;
c) creantele rezultand din obligatii de intretinere, alocatii pentru copii
sau de plata a altor sume periodice destinate asigurarii mijloacelor de
existenta;
d) creantele bugetare provenite din impozite, taxe, contributii si din alte
sume stabilite potrivit legii, datorate bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale si bugetelor fondurilor
speciale;
e) creantele rezultand din imprumuturi acordate de stat;
f) creantele reprezentand despagubiri pentru repararea pagubelor pricinuite
proprietatii publice prin fapte ilicite;
g) creantele rezultand din imprumuturi bancare, din livrari de produse,
prestari de servicii sau alte lucrari, precum si din chirii;
h) creantele reprezentand amenzi cuvenite bugetului de stat sau bugetelor
locale, dupa caz;
i) alte creante.
Pentru plata creantelor care au aceeasi ordine de preferinta, daca legea nu
prevede altfel, suma realizata din executare se repartizeaza intre creditori,
proportional cu creanta fiecaruia."
Prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei in sustinerea
acesteia sunt urmatoarele:
- art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- art. 21 alin. (1): "Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.";
- art. 41 alin. (2): "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal
de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi
dreptul de proprietate asupra terenurilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate de autorul acesteia nu contravin Constitutiei.
Prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare s-a instituit o procedura speciala pentru executarea creantelor
constand in impozite, taxe, contributii, amenzi si alte sume ce reprezinta
resurse financiare publice.
Reglementarea se justifica prin necesitatea de a se asigura incasarea cu
operativitate a sumelor destinate sa alimenteze bugetul de stat, in interesul
general pe care resursele financiare publice il implica.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 1, 3, art. 66 alin. 3 si ale art.
67^1 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, Curtea retine ca investirea
unitatilor Ministerului Finantelor Publice cu competenta de a incasa si urmari
creantele bugetare nu incalca nici principiul egalitatii cetatenilor in fata
legii, nici liberul acces la justitie si nici principiul ocrotirii egale a
proprietatii private, indiferent de titular, deoarece:
a) Faptul ca executarea creantelor bugetare se face de catre organele
Ministerului Finantelor Publice si nu de catre executorii judecatoresti -
competenti sa execute toate celelalte categorii de creante banesti - nu
contravine prevederilor art. 16 din Constitutie, dat fiind ca situatia debitorilor
platitori ai obligatiilor bugetare nu este identica si nici similara cu cea a
celorlalti debitori, platitori ai unor obligatii izvorate din raporturi de
drept privat. Situatia diferita a platitorilor obligatiilor bugetare,
intemeiata pe indatorirea fundamentala a cetatenilor de a contribui, prin
impozite si taxe, la cheltuielile publice, conform art. 53 alin. (1) din
Constitutie, justifica instituirea, in ceea ce ii priveste, a unui regim
executional diferit, derogator de la dreptul comun.
b) Executarea creantelor bugetare pe calea procedurii prevazute de
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 nu impiedica accesul la justitie al
debitorilor care se considera vatamati in drepturile lor prin actele de
executare. Potrivit art. 76 din ordonanta persoanele interesate pot face
contestatie impotriva oricarei executari silite, fiecarui act de executare
silita efectuat de organele de executare competente, precum si in cazul in care
acest organ refuza sa indeplineasca un act de executare in conditiile legii.
Referitor la dispozitiile art. 71 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
Curtea constata ca, pentru aceleasi considerente, sustinerile autorului
exceptiei nu sunt intemeiate.
In plus Curtea retine ca stabilirea unei ordini de preferinta la
distribuirea sumei realizate din executarea silita nu este specifica doar
procedurii reglementate prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, o asemenea
ordine de preferinta fiind reglementata si prin Codul de procedura civila (art.
563), precum si prin Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata (art. 108).
Creantele bugetare sunt inscrise in randul creantelor privilegiate,
tinandu-se seama de natura acestora si de interesul ca aceste creante sa fie
realizate fara intarziere, pentru a alimenta bugetul de stat, destinat
satisfacerii intereselor generale ale societatii.
In concluzie, Curtea constata ca dispozitiile legale atacate pe calea
exceptiei de neconstitutionalitate nu contravin nici uneia dintre prevederile
Legii fundamentale invocate de autorul exceptiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 3, art.
66 alin. 3, art. 67^1 alin. 1 si ale art. 71 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Maria Moldovan in Dosarul nr. 5.232/2001 al Curtii de Apel
Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Vlad Mihai Cercel
Intrucat a incetat calitatea de magistrat-asistent a domnului Vlad Mihai
Cercel, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de
procedura civila,
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu