DECIZIE Nr.
1039 din 9 iulie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a Legii de aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 3/2009 pentru modificarea si completarea unor acte normative referitoare la
organizarea si functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 582 din 21 august 2009
In temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie şi al art.
15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, secretarul general al Camerei Deputaţilor, cu Adresa nr.
51/3.580 din 23 iunie 2009, a transmis Curţii Constituţionale sesizarea
referitoare la neconstituţionalitatea Legii de aprobare a Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
referitoare la organizarea şi funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului
de lucru al Guvernului, formulată de un grup de 77 de deputaţi.
Sesizarea de neconstituţionalitate a fost înregistrată
la Curtea Constituţională sub nr. 3.029 din 24 iunie 2009, formând obiectul
Dosarului nr. 5.006E/2009.
La sesizare au fost anexate listele cuprinzând
semnăturile celor 77 de deputaţi: Cristian Mihai Adomniţei, Marin Almăjanu,
Teodor Atanasiu, Mihai Banu, Vasile Berci, Dan Bordeianu, Emil Bostan,
Viorel-Vasile Buda, Daniel-Stamate Budurescu, Cristian Buican, Cristian-Ion
Burlacu, Mihăiţă Călimente, Daniel Chiţoiu, Tudor-Alexandru Chiuariu, Gheorghe
Coroamă, Horia Cristian, Ciprian Minodor Dobre, Cristina Elena Dobre, Victor
Paul Dobre, Mihai-Aurel Donţu, Gheorghe Dragomir, George Ionuţ Dumitrică, Relu
Fenechiu, Gheorghe Gabor, Graţiela Leocadia Gavrilescu, Andrei Dominic Gerea,
Alina-Ştefania Gorghiu, Titi Holban, Pavel Horj, Mihai Lupu, Dan Mihai Marian,
Dan Ilie Morega, Dan-Ştefan Motreanu, Gheorghe-Eugen Nicolăescu, Bogdan
Olteanu, Gabriel Ludovic Orban, Viorel Palaşcă, Dan Păsat, Cornel Pieptea,
Gabriel Plăiaşu, Cristina-Ancuţa Pocora, Virgil Pop, Octavian-Marius Popa,
Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu, Neculai Rebenciuc, Ana Adriana
Săftoiu, Nini Săpunaru, Adrian George Scutaru, Ionuţ Marian Stroe,
Gigel-Sorinel Ştirbu, Ion Tabugan, Ioan Timiş, Adriana-Diana Tuşa, Ioan
Ţintean, Radu Bogdan Ţîmpău, Florin Ţurcanu, Horea-Dorin Uioreanu, Lucia-Ana
Varga, Mihai Alexandru Voicu, Kerekes Karoly, Erdei Doloczki Istvan, Antal
Istvan, Beres Ştefan Vasile, Derzsi Akos, Farago Petru, Farkas Anna-Lili,
Kelemen Hunor, Edler Andras Gyorgy, Koto Iosif, Lakatos Petru, Mârton
Arpad-Francisc, Mate Andras-Levente, Olosz Gergely, Palfi Mozes Zoltan, Peto
Csilla-Maria, Seres Denes şi Borbely Laszlo.
In motivarea sesizării, autorii acesteia susţin
următoarele:
I. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009 îşi
fundamentează adoptarea pe urgenţa „stabilirii măsurilor care să permită
desfăşurarea în cel mai scurt timp, în noul cadru organizatoric, a activităţii
unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului". Potrivit
art. 115 alin. (4) din Constituţia României, „Guvernul poate adopta
ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu
poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul
acestora".
Astfel, Legea fundamentală limitează posibilitatea
Guvernului de a adopta ordonanţe de urgenţă numai la situaţii extraordinare,
iar prezenta ordonanţă nu învederează o asemenea situaţie, întrucât aparatul de
lucru al Guvernului, cadrul organizatoric al acestuia existau la momentul
emiterii ordonanţei, structurile reglementate prin aceasta fiind noi doar prin
denumire, nu şi prin conţinut. Aşa fiind, autorii excepţiei consideră că actul
normativ criticat este contrar prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţia
României.
II. Prin rolul său, Guvernul face parte din
instituţiile fundamentale ale statului, activitatea sa fiind indispensabilă
funcţionării acestuia. Natura Guvernului de instituţie fundamentală este
deopotrivă subliniată de statutul constituţional al acestuia, cât şi de faptul
că organizarea şi funcţionarea sa, adică regimul său juridic, se reglementează
prin lege organică, potrivit art. 73 alin. (3) lit. e) din Constituţie. Autorii
sesizării susţin că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009, modificând o
serie de acte normative, afectează regimul acestei instituţii fundamentale a
statului.
Astfel, ordonanţa criticată modifică:
- Ordonanţa Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea
cabinetului demnitarului din administraţia publică centrală, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare. Modificările
privesc, pe de o parte, încadrarea în categoria demnitarilor şi a altor
persoane din cadrul administraţiei publice şi, pe de altă parte, numărul de
personal de la cabinetul demnitarului;
- Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici se modifică cu prevederi importante în ceea ce priveşte numirea,
modificarea, suspendarea, încetarea raporturilor de serviciu, precum şi
sancţionarea disciplinară a înalţilor funcţionari publici;
- art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
292/2000 pentru stabilirea unor măsuri privind reorganizarea şi funcţionarea
Secretariatului General al Guvernului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
255/2001, se modifică cu privire la înfiinţarea de noi funcţii în structura
Secretariatului General al Guvernului şi la modificarea rangului secretarului
general al Guvernului din înalt funcţionar public în secretar general cu rang
de ministru;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2006
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Afaceri
Europene în subordinea primului-ministru, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 102/2007, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică cu prevederi prin care un şef de departament este avansat la rang de
ministru;
- art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei
publice centrale, aprobată prin Legea nr. 98/2008, se modifică în ceea ce
priveşte funcţionarea Secretariatului General al Guvernului;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2007
privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al
Guvernului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 99/2008, se
completează cu prevederi referitoare la Secretariatul General al Guvernului,
care prevede desfiinţarea Departamentului de Control al Guvernului şi
înfiinţarea Corpului de control al primului-ministru şi măsuri pentru trecerea
Departamentului pentru Lupta Antifraudă din structura Cancelariei
Primului-Ministru în cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
Autorii sesizării învederează un aspect formal,
considerat foarte important, şi anume faptul că Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 3/2009 care a operat toate modificările expuse mai sus nu a fost
contrasemnată de ministrul justiţiei şi libertăţilor cetăţeneşti şi nici de
ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale, pentru acesta din urmă
semnând un secretar de stat care nu are atribuţii privind legislaţia muncii.
Faţă de cele arătate, autorii sesizării apreciază că
ordonanţa contravine prevederilor art. 115 alin. (6) din Constituţie, conform
cărora ordonanţele de urgenţă nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale
ale statului.
III. Prin nerespectarea drepturilor fundamentale
amintite se încalcă şi prevederile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală,
care instituie obligaţia respectării Constituţiei şi a supremaţiei sale.
IV. In ceea ce priveşte conţinutul reglementării,
autorii consideră că actul normativ este contrar prevederilor art. 16 alin. (1)
din Constituţie, potrivit cărora „Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a
autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări". In acest
sens, art. VII din ordonanţă stipulează că, în cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, se înfiinţează Corpul de control al primului ministru, ca
departament fără personalitate juridică, în subordinea primului-ministru şi în
coordonarea, din punct de vedere administrativ-financiar, a secretarului
general al Guvernului. Corpul de control al primului-ministru preia toate
reprezentările şi competenţele fostului Departament de Control al Guvernului
din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, stabilite prin actele normative
în vigoare. Incadrarea personalului Corpului de control numai în baza
încrederii acordate de primul-ministru, pe de o parte, şi revocarea încadrării
ca efect al retragerii acestei încrederi, pe de altă parte, contravin
dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie. Aceste atribuţii ale
primului-ministru conferă nesiguranţă aparatului de lucru al Guvernului,
determinată de schimbări intempestive ce pot fi datorate revocărilor,
schimbărilor ce ar putea avea loc în fruntea Guvernului.
In opinia autorilor, aceste prevederi contravin
principiilor de organizare şi funcţionare a statului de drept, deoarece Corpul
de control al primului-ministru este un departament în subordinea
primului-ministru şi în coordonarea secretarului general al Guvernului, prin
aceasta înţelegându-se că persoanele încadrate desfăşoară o activitate de
interes public, iar nu o activitate în interesul personal al primului-ministru.
Astfel, o structură cu misiune de control din cadrul unei instituţii a statului
nu poate servi unei persoane, pentru că aceasta ar însemna personalizarea
puterii, ori puterea nu aparţine persoanei, ci autorităţii statului.
In continuare, autorii sesizării analizează ordinele
prin care au fost concediaţi salariaţii fostului Departament de Control al
Guvernului, arătând că nu au fost respectate procedurile stabilite de Codul
muncii, astfel că sancţiunea care se impune pentru neîndeplinirea acestor
formalităţi este nulitatea absolută a măsurii de concediere. Potrivit art. 30
alin. (1) din Codul muncii, modalităţile de încadrare la instituţiile şi
autorităţile publice sunt concursul sau examenul, Codul muncii neprevăzând
printre cazurile de modificare şi încetare a raportului de muncă instituţia
acordării/retragerii încrederii angajatorului ca motiv de naştere/încetare a
contractului de muncă. Sub acest aspect, autorii consideră că dispoziţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009 afectează în substanţa lor
dreptul la muncă şi la alegerea liberă a profesiei, meseriei sau ocupaţiei,
precum şi a locului de muncă, prevăzute de art. 41 din Constituţie. Aşa fiind,
ordonanţa contravine, o dată în plus, dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din
Constituţie, potrivit cărora ordonanţele de urgenţă nu pot afecta drepturile, libertăţile
şi îndatoririle cetăţenilor, prevăzute de Constituţie.
In concluzie, autorii consideră că Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 3/2009 încalcă următoarele prevederi:
- art. 1 alin. (3) şi (5), art. 11 alin. (2), art. 16
alin. (1), art. 41 alin. (1), art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţia
României;
- art. 12 şi 61 din Legea nr. 24/2000 privind normele
de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative;
- art. 7 din Convenţia Naţiunilor Unite împotriva
corupţiei, adoptată la New York la 31 octombrie 2003, ratificată prin Legea nr.
365/2004;
- art. 39 alin. (1) lit. d) şi art. 64 alin. (1) şi
(2) din Codul muncii;
- art. 26 din Pactul internaţional cu privire la
drepturile civile şi politice, adoptat de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor
Unite şi ratificat de România prin Decretul nr. 212/1974.
In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului,
precum şi Guvernului, pentru a comunica punctele lor de vedere.
In punctul său de vedere înregistrat la Curtea
Constituţională sub nr. 9.961 din 8 iulie 2009, Guvernul susţine următoarele:
Preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
3/2009 prevede că urgenţa adoptării măsurilor propuse este impusă de
necesitatea îmbunătăţirii activităţii la nivelul Guvernului, iar neadoptarea
acestor măsuri „ar conduce la dificultăţi în ceea ce priveşte o funcţionare
optimă, la cel mai înalt nivel, a aparatului de lucru al Guvernului, elemente
care vizează interesul public şi constituie situaţii de urgenţă şi
extraordinare". Structurile nou-apărute nu sunt noi doar prin denumire, ci
şi prin conţinut. Astfel, Corpul de control al primului-ministru are natură
juridică diferită de cea a fostului Departament de Control al Guvernului şi
are, potrivit legii, atribuţii şi competenţe noi.
Guvernul apreciază că actul normativ criticat nu
afectează regimul său juridic, în sensul vizat de art. 115 alin. (6) din
Constituţie, anume organizarea şi funcţionarea Guvernului ca atare, regim
juridic stabilit prin legi organice, ci modifică şi completează acte normative
referitoare la organizarea şi funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului
de lucru al Guvernului, acestea din urmă nefiind incluse în categoria de
instituţii fundamentale ale statului.
Cu privire la susţinerile referitoare la încălcarea
art. 16 alin. (1) din Constituţie, Guvernul consideră că acestea nu vizează
argumente de neconstituţionalitate, ci de interpretare şi aplicare a legii
tuturor celor prevăzuţi de ipoteza normei legale, fără privilegii şi
discriminări.
In ceea ce priveşte introducerea condiţiei „încrederii
acordate de primul-ministru şi semnării unui angajament de loialitate" la
încadrarea personalului Corpului de control al primului-ministru, aceasta nu
încalcă prevederile art. 41 coroborate cu art. 115 alin. (6) din Legea
fundamentală, legiuitorul fiind în drept să reglementeze pentru o anumită
categorie de personal, în funcţie de aspecte concrete luate în considerare,
condiţii speciale pentru ocuparea unor funcţii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctul
de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, prevederile
legii de aprobare şi cele ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009,
raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi prevederile Legii nr.
47/1992, reţine următoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie
şi ale art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992, Curtea a fost legal
sesizată şi este competentă să soluţioneze sesizarea de neconstituţionalitate.
Obiectul sesizării îl constituie prevederile Legii de
aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi
completarea unor acte normative referitoare la organizarea şi funcţionarea unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, ordonanţă publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 11 februarie 2009.
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile acestui act normativ contravin dispoziţiilor constituţionale
cuprinse în art. 1 alin. (3) şi (5), art. 11 alin. (2), art. 16 alin. (1), art.
41 alin. (1), precum şi în art. 115 alin. (4) şi (6).
Din formularea şi motivarea sesizării rezultă explicit
voinţa autorilor acesteia de a supune controlului de constituţionalitate, pe
lângă legea de aprobare, însăşi ordonanţa. Sub acest aspect, Curtea, în
conformitate cu jurisprudenţa sa - Decizia nr. 95 din 8 februarie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 23 februarie
2006 -, a stabilit că ordonanţele Guvernului aprobate de Parlament prin lege
încetează să mai fie acte normative de sine stătătoare şi devin, ca efect al
aprobării de către autoritatea legiuitoare, acte normative cu caracter de lege,
chiar dacă, din raţiuni de tehnică legislativă, alături de datele legii de aprobare,
conservă şi elementele de identificare atribuite la adoptarea lor de către
Guvern.
Examinând criticile formulate, Curtea constată
următoarele:
Relaţia dintre puterea legislativă şi cea executivă se
exprimă prin competenţa conferită Guvernului de a adopta ordonanţe de urgenţă
în condiţiile stabilite de art. 115 alin. (4) din Constituţie. Astfel,
ordonanţa de urgenţă, ca act normativ ce permite Guvernului, sub controlul
Parlamentului, să facă faţă unei situaţii extraordinare, se justifică prin
necesitatea şi urgenţa reglementării acestei situaţii, care, datorită
circumstanţelor sale, impune adoptarea de soluţii imediate în vederea evitării
unei grave atingeri aduse interesului public.
Potrivit prevederilor ordonanţei criticate, în cadrul
aparatului de lucru al Guvernului s-a înfiinţat Corpul de control al
primului-ministru, ca departament fără personalitate juridică, în subordinea
primului-ministru şi în coordonarea, din punct de vedere
administrativ-financiar, a secretarului general al Guvernului. Corpul de
control al primului-ministru preia toate reprezentările şi competenţele
fostului Departament de Control al Guvernului din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, stabilite prin actele normative în vigoare. Personalul Corpului de
control al primului-ministru este încadrat numai pe baza încrederii acordate
de primul-ministru şi cu condiţia semnării unui angajament de loialitate.
Retragerea încrederii are ca efect revocarea încadrării, precum şi eliberarea
sau destituirea din funcţie ori desfacerea contractului de muncă, după caz.
Pe de altă parte, Departamentul pentru Lupta Antifraudă
- DLAF a trecut din structura Cancelariei Primului-Ministru în cadrul
aparatului de lucru al Guvernului. Departamentul funcţionează ca structură fără
personalitate juridică, în subordinea primului-ministru şi în coordonarea
viceprim-ministrului, finanţată prin bugetul Secretariatului General al
Guvernului. Departamentul este condus de un secretar de stat, ajutat de unul
sau mai mulţi subsecretari de stat. Personalul Departamentului este încadrat
numai pe baza încrederii acordate de primul-ministru, cu avizul
viceprim-ministrului şi cu condiţia semnării unui angajament de loialitate.
Retragerea încrederii de către primul-ministru, cu avizul viceprim-ministrului,
are ca efect revocarea încadrării, precum şi eliberarea sau destituirea din
funcţie ori desfacerea contractului de muncă, după caz.
Curtea constată că personalul încadrat în fostul
Departament de Control al Guvernului şi în Departamentul pentru Lupta
Antifraudă este, potrivit legii, personal contractual, cu excepţia funcţiilor
de demnitate publică. Prin urmare, raporturile de muncă stabilite sunt
guvernate de Codul muncii - Legea nr. 53/2003, reglementarea de drept comun în
această materie. Aşa fiind, regimul juridic aplicabil naşterii, modificării ori
stingerii raporturilor de muncă trebuie să respecte legea menţionată, orice
modificare cu privire la aceste aspecte fiind necesar a se încadra în
condiţiile expres şi limitativ prevăzute de Codul muncii. Curtea constată că unul
dintre principiile care stau la baza dreptului la muncă este stabilitatea
raporturilor juridice care iau naştere odată cu încheierea contractului
individual de muncă, acest principiu decurgând din obligaţia statului de a crea
cadrul legislativ menit să asigure salariaţilor siguranţa şi garanţia păstrării
locului de muncă. Mai mult, Constituţia prevede expres dreptul persoanei de
a-şi alege în mod liber locul de muncă, ceea ce implică obligaţia corelativă a
statului de a reglementa condiţii obiective şi nediscriminatorii, de natură a
garanta accesul la un loc de muncă. Or, condiţia introdusă prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 3/2009, care prevede încadrarea numai pe baza
încrederii acordate de primul-ministru, cu avizul viceprim-ministrului, după
caz, este una esenţialmente subiectivă, care reprezintă rezultatul opţiunii
necenzurabile a unei persoane. Prevederea legală criticată constituie premisele
încheierii sau încetării unor contracte individuale de muncă pe baza unor
criterii aleatorii, pur subiective, deşi ceea ce trebuie să guverneze aceste
raporturi este competenţa profesională care întotdeauna poate fi evaluată pe
criterii obiective.
Dispoziţiile art. VII alin. (12) şi art. VIII alin. (4)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009 încalcă, pe lângă dispoziţiile
art. 41 din Constituţie, şi principiul constituţional al egalităţii cetăţenilor
în drepturi, de vreme ce acestea introduc o condiţie care se constituie într-o
derogare nejustificată de la prevederile Codului muncii, poziţionând persoanele
vizate într-o situaţie de vădită inegalitate juridică în raport cu ceilalţi
angajaţi.
In aceeaşi ordine de idei, Curtea constată că textele
criticate instituie o prezumţie de culpă profesională în sarcina personalului
căruia i se retrage încrederea primului-ministru sau nu i se acordă încrederea
primului-ministru pentru reîncadrare, contrar principiului legalităţii care
guvernează concedierea pentru motive care ţin de persoana salariatului,
consacrat prin art. 61-64 din Codul muncii.
Prin urmare, Curtea constată că dispoziţiile Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 3/2009 înfrâng prevederile art. 115 alin. (6) din
Constituţie, deoarece afectează drepturi fundamentale, precum egalitatea în
drepturi a cetăţenilor şi dreptul la muncă şi la protecţia socială a muncii,
aşa cum sunt consfinţite în prevederile constituţionale ale art. 16 şi 41.
Având în vedere argumentele expuse, Curtea reţine că
nerespectarea acestor norme constituţionale atrage şi înfrângerea prevederilor
constituţionale ale art. 1 alin. (5), potrivit cărora „In România,
respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este
obligatorie".
Intrucât ordonanţa de urgenţă, aprobată prin legea
dedusă controlului, nu satisface aceste exigenţe constituţionale, conţinând
norme care afectează sfera garanţiilor legale ale drepturilor şi libertăţilor
fundamentale, consacrate prin Constituţie, Curtea constată că întreaga
ordonanţă de urgenţă, aprobată prin lege, este lovită de neconstituţionalitate.
In fine, Curtea reţine că în jurisprudenţa sa (Decizia
nr. 95 din 8 februarie 2006 şi Decizia Plenului Curţii Constituţionale nr.
1/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 26
ianuarie 1995), a statuat că declararea ca neconstituţională a unei legi de
aprobare a unei ordonanţe a Guvernului include şi ordonanţa la care se referă,
aceasta încetând să mai producă efecte juridice, în condiţiile prevăzute de
dispoziţiile art. 147 alin. (1) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţia României, precum şi al art. 15
alin. (1) şi al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de
voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 3/2009 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
referitoare la organizarea şi funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului
de lucru al Guvernului este neconstituţională.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Preşedintelui României,
preşedintelui Camerei Deputaţilor, preşedintelui Senatului, primului-ministru
şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 9 iulie 2009 şi la
aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia
Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lăzăroiu, Puskas Valentin Zoltan, Tudorel
Toader şi Augustin Zegrean, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu