DECIZIE Nr.
1039 din 9 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 761 din 11 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Beatrice-Daniela Stroe în
Dosarul nr. 4.193/105/2007 al Tribunalului Prahova - Secţia comercială şi de
contencios administrativ II.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
1.193D/2008, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
ridicată de Societatea comercială „Asociaţia Tinerilor şi Tinerilor Căsătoriţi
din România" - S.R.L, din Timişoara în Dosarul nr. 4.787/30/2007 al
Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată,
de asemenea, lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită. Magistratul-asistent referă asupra faptului că intervenienţii în
interes propriu din dosarul Tribunalului Timiş au transmis Curţii
Constituţionale concluzii scrise prin care solicită în principal admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea
Dosarului nr. 1.193D/2008 la Dosarul nr. 1.158D/2008, care a fost primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public.
Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate,
invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 5 februarie 2008 şi 23 aprilie
2008, pronunţate de Tribunalul Prahova - Secţia comercială şi de contencios
administrativ II în
Dosarul nr. 4.193/105/2007 şi de Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ în Dosarul nr.
4.787/30/2007, Curtea Constituţională a fost
sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, respectiv ale art. 7 alin. (1) şi
(2) din aceeaşi lege. Excepţia a fost ridicată de Beatrice-Daniela
Stroe şi, respectiv, Societatea Comercială „Asociaţia Tinerilor şi Tinerilor
Căsătoriţi din România" - S.R.L. din Timişoara în cauze de contencios
administrativ.
In motivările excepţiei,
având un conţinut asemănător, se susţine, în
esenţă, că textele de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale
potrivit cărora jurisdicţiile speciale administrative sunt facultative şi
gratuite şi creează „un regim discriminatoriu pentru unele sau altele dintre
subiectele de drept care sunt obligate să parcurgă procedura prealabilă".
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege
criticate contravin următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art. 16 - „Egalitatea în drepturi", art. 21 -
„Accesul liber la justiţie" şi art. 52 - „Dreptul persoanei vătămate de o autoritate
publică".
Tribunalul Prahova - Secţia comercială şi de
contencios administrativ II şi Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, astfel
cum au fost modificate şi completate prin art. I pct.
7-9 din Legea nr. 262/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, care au următorul conţinut:
- Art. 7 - „Procedura
prealabilă
(1) Inainte de a se adresa instanţei de contencios
administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al
său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual trebuie
să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare,
dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului,
revocarea, în tot sau în parte, a acestuia.
(11) In
cazul actului administrativ normativ, plângerea prealabilă poate fi formulată
oricând.
(2)Prevederile alin. (1) sunt aplicabile şi în
ipoteza în care legea specială prevede o procedură
administrativ-jurisdicţională, iar partea nu a
optat pentru aceasta.
(3)Este îndreptăţită să introducă plângere
prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes
legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui
subiect de drept, din momentul în care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de
existenţa acestuia, în limitele termenului de 6 luni prevăzut la alin. (7).
(4)Plângerea prealabilă, formulată potrivit
prevederilor alin. (1), se soluţionează în termenul prevăzut la art. 2 alin.
(1) litg).
(5) In cazul acţiunilor introduse de prefect,
Avocatul Poporului, Ministerul Public, Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici sau al celor care privesc cererile persoanelor vătămate prin ordonanţe
sau dispoziţii din ordonanţe, precum şi în cazurile prevăzute la art. 2 alin.
(2) şi la art. 4 nu este obligatorie plângerea prealabilă.
(6)Plângerea prealabilă în cazul acţiunilor care au
ca obiect contracte administrative are semnificaţia concilierii în cazul
litigiilor comerciale, dispoziţiile Codului de procedură civilă fiind
aplicabile în mod corespunzător. In acest caz, plângerea trebuie făcută în termenul de 6 luni
prevăzut la alin. (7), care va începe să curgă:
a) de la data încheierii contractului, în cazul
litigiilor legate de încheierea lui;
b) de la data
modificării contractului sau, după caz, de la data refuzului cererii de
modificare făcute de către una dintre părţi, în cazul litigiilor legate de
modificarea contractului;
c) de la data încălcării obligaţiilor contractuale,
în cazul litigiilor legate de executarea
contractului;
d) de la data expirării duratei contractului sau,
după caz, de la data apariţiei oricărei alte cauze care atrage stingerea
obligaţiilor contractuale, în cazul litigiilor legate de încetarea
contractului;
e) de la data constatării caracterului interpretabil al unei clauze contractuale, în cazul
litigiilor legate de interpretarea contractului."
Cu privire la alin. (7) al articolului criticat, Curtea
a statuat, prin Decizia nr. 797 din 27 septembrie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 19 octombrie 2007, că acesta este neconstituţional în
măsura în care termenul de 6 luni de la data emiterii actului se aplică
plângerii prealabile formulate de persoana vătămată într-un drept al său sau
într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu
caracter individual, adresat altui subiect de drept decât destinatarul actului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că a mai exercitat controlul de constituţionalitate asupra
prevederilor art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, prin
prisma aceloraşi critici ca şi cele formulate în cauza de faţă şi prin
raportare la aceleaşi texte din Constituţie, iar prin mai multe decizii dintre
care pot fi amintite cu titlu exemplificativ Decizia nr. 687 din 12 iunie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 25 iulie 2008, sau Decizia nr. 569 din 19 septembrie
2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 884 din 30 octombrie 2006, Curtea a respins excepţia ca neîntemeiată, pentru considerentele acolo reţinute.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, soluţiile pronunţate cu acele prilejuri
şi motivele pe care acestea s-au bazat îşi păstrează valabilitatea şi în
prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
excepţie ridicată de Beatrice-Daniela Stroe în Dosarul nr. 4.193/105/2007 al
Tribunalului Prahova - Secţia comercială şi de contencios administrativ II şi de Societatea comercială „Asociaţia
Tinerilor şi Tinerilor Căsătoriţi din România" - S.R.L, din Timişoara în
Dosarul nr. 4.787/30/2007 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu