DECIZIE Nr.
1030 din 9 iulie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 646 din 1 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Vasile Marian Sîntion în
Dosarul nr. 6.068/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei şi partea Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii,
prin consilierul juridic Mihai Alexandru Ionescu.
Cauza se află în stare de judecată.
Autorul excepţiei susţine admiterea criticii de
neconstituţionalitate,' arătând că dispoziţiile art. 34 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 obligă, pe de o parte, instanţa de judecată
să ia act de probele administrate sub imperiul unei legi declarate
neconstituţionale, ceea ce contravine prevederilor art. 124 alin. (1) din
Constituţie, şi, pe de altă parte, părţile să îşi fundamenteze apărările pe
aceleaşi probe, inevitabil viciate, cu încălcarea art. 21 alin. (1)-(3) şi art.
24 din Constituţie, precum şi a art. 6 şi 13 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Reprezentantul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii solicită, în principal, respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă, întrucât aceasta nu are legătură
cu soluţionarea cauzei la instanţa de fond, şi, în subsidiar, respingerea ca
neîntemeiată, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale în această materie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 16 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 6.068/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională pentru
soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 34 alin.'
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Vasile
Marian Sîntion.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că prevederile art. 34 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, aşa cum au fost modificate prin Legea nr. 293/2008
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul
la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, contravin principiilor
constituţionale privind accesul liber la justiţie, dreptul la un proces
echitabil şi la un recurs efectiv.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal considera că
excepţia este neîntemeiată, prevederile criticate vizând tocmai cenzurarea de
către o instanţă independentă a deciziilor emise de Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, sub aspectul legalităţii. Nici dreptul la un
proces echitabil nu este încălcat prin aceste dispoziţii legale, în condiţiile
în care Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 reglementează o procedură
contradictorie în care se stabileşte calitatea de lucrător sau de colaborator
al organelor fostei securităţi.
In conformitate cu dispoziţiile art.'30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu'au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, susţinerile
părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie
2008, text de lege care are următorul conţinut: „Cauzele aflate pe rolul
secţiilor civile ale curţilor de apel, în calitate de instanţe de control
judecătoresc, ca urmare a exercitării căii de atac prevăzute la art. 16 alin.
(1) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
poliţiei politice comuniste, cu modificările şi completările ulterioare,
împotriva deciziilor Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se
transmit Secţiei de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel
Bucureşti, ca instanţă de control judecătoresc. Aceasta, la primul termen de
judecată, va continua judecarea cauzelor cu luarea în considerare a
probelor admise şi a actelor procesuale efectuate de instanţa civilă."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 21 alin. (3), art. 124 alin. (2), precum şi prevederilor art. 8 şi 10
din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi ale art. 6 paragraful 1 şi
art. 13 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că asupra dispoziţiilor art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 1.398 din 16
decembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79
din 11 februarie 2009, statuând, în esenţă, că norma tranzitorie criticată este
menită să asigure exercitarea rolului activ al judecătorului, care va aprecia
asupra valabilităţii actelor şi lucrărilor efectuate sub imperiul legii vechi.
In virtutea principiului constituţional consacrat de art. 124 alin. (3),
potrivit căruia „Judecătorii sunt independenţi şi se supun numai
legii", instanţa este suverană în aprecierea utilităţii probelor
propuse şi administrate de părţi, pe baza cărora soluţionează cauza dedusă
judecăţii. Prin urmare, nu se poate susţine că autorul excepţiei nu beneficiază
de garanţiile unui proces echitabil şi de posibilitatea valorificării tuturor
mijloacelor pe care le implică exerciţiul dreptului la apărare.
De altfel, dispoziţia legală criticată, fiind o normă
de procedură, este conformă cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constituţie,
potrivit cărora „competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de
judecată sunt prevăzute numai prin lege".
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a
reconsidera jurisprudenţa Curţii Constituţionale, soluţiile şi considerentele
acestei decizii îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 34 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Vasile Marian Sîntionî'n Dosarul nr. 6.068/2/2008 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 9 iulie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu