DECIZIE Nr. 103 din 9 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile
si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 252 din 23 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata
de Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti in Dosarul nr. 1.373/2003
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta consilierul juridic Cristian Serban, pentru
Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti, si inspectorul de concurenta
Loredana Criveanu, pentru Consiliul Concurentei.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, deoarece
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale
referitoare la libertatea comertului si concurenta loiala, prin instituirea
unei diferentieri nejustificate intre intreprinderile mici si mijlocii, pe de o
parte, si organizatiile cooperatiste, pe de alta parte. In acest sens arata ca,
anterior Legii nr. 133/1999, cadrul juridic de stimulare a intreprinderilor
mici si mijlocii a fost reglementat prin Ordonanta Guvernului nr. 25/1993, care
cuprindea, in sistemul de avantaje si facilitati, si organizatiile
cooperatiste. In continuare face referire la Recomandarea C 1422 din 6 mai 2003
a Comisiei Europene, care defineste intreprinderile mici si mijlocii, si la
Hotararea Guvernului nr. 455/2001 privind aprobarea Planului de actiune al
Programului de guvernare pe perioada 2001 - 2004.
Reprezentantul Consiliului Concurentei, apreciind ca in speta nu este vorba
de neconstitutionalitatea, ci de interpretarea legii, solicita respingerea
exceptiei ca neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.373/2003,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile
si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Asociatia Nationala a
Cooperatiei Mestesugaresti intr-o cauza al carei obiect este anularea Ordinului
nr. 16 din 28 ianuarie 2003 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor
privind ajutorul de stat si capitalul de risc, elaborate de Consiliul
Concurentei in baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. a), care consacra obligatia
statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie. In acest sens arata ca art. 2 din Legea nr. 133/1999, care defineste
intreprinderile mici si mijlocii, omite includerea in aceste categorii a
organizatiilor cooperatiste. Astfel, considera ca se creeaza o situatie
discriminatorie, concretizata in excluderea organizatiilor cooperatiste de la o
serie de facilitati acordate intreprinderilor mici si mijlocii de catre statul
roman incepand cu anul 1999. In consecinta, autorul exceptiei apreciaza ca
aceasta situatie "denatureaza mediul concurential al pietei economice
romanesti".
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata, invocand in acest sens atributul statului de a raspunde nevoilor de
stimulare a anumitor categorii de intreprinzatori sau agenti economici in
functie de contextul economico-social si de strategia de dezvoltare a anumitor
ramuri de activitate, fara ca optiunea legiuitorului care stabileste
beneficiarii acestor masuri, in fiecare perioada, sa aiba caracter
discriminatoriu sau sa afecteze mediul concurential al pietei economice.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
"fiind vorba, in ultima instanta, de aplicare a legii".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei
republicate, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12,
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru
infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile
si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare,
dispozitii ce au urmatoarea redactare:
Art. 2: "In sensul prezentei legi, intreprinzatorul este o persoana
fizica autorizata sau o persoana juridica care, in mod individual sau in
asociere cu alte persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice,
organizeaza o societate comerciala, denumita in continuare intreprindere, in
vederea desfasurarii unor fapte si acte de comert conform prevederilor art.
3."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea art. 134 alin. (2) lit. a), devenit art. 135 alin.
(2) lit. a) in Constitutia republicata, cu urmatorul continut:
Art. 135 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul
exceptiei critica solutia legiuitorului care nu a inclus in definitia
intreprinderilor mici si mijlocii organizatiile cooperatiste, fapt ce a
determinat excluderea acestor organizatii de la o serie de facilitati acordate
de Statul roman incepand cu anul 1999.
Potrivit competentei sale insa, asa cum este ea prevazuta in art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, republicata, si respectand principiul constitutional
al separatiei puterilor, Curtea Constitutionala nu poate modifica sau completa
prevederea legala supusa controlului si nici nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului ei
contrar Constitutiei. Astfel fiind, exceptia de neconstitutionalitate apare ca
fiind inadmisibila si urmeaza sa fie respinsa ca atare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6), al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea
intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata
de Asociatia Nationala a Cooperatiei Mestesugaresti in Dosarul nr. 1.373/2003
al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman