DECIZIE Nr. 103 din 11 martie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 3 si 21
din anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 105/2000, si a dispozitiilor art. 4 lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 284/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 213 din 1 aprilie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 3 si 21 din anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, si a
dispozitiilor art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 284/2002, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "INTER STAR" - S.R.L. din Alba Iulia in Dosarul
nr. 3.775/2002 al Tribunalului Alba - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se prezinta reprezentantul autoarei exceptiei, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, partea prezenta pune concluzii de
admitere a exceptiei de neconstitutionalitate, depunand note scrise in sprijinul
sustinerilor sale.
Reprezentantul Ministerului Public considera textele de lege criticate ca
fiind in deplina concordanta cu prevederile constitutionale, intrucat
reglementeaza definitii ale mijloacelor de transport si reprezinta optiunea
legiuitorului in calificarea diferitelor categorii de vehicule destinate
transportului public.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 iulie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.775/2002,
Tribunalul Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
pct. 3 si 21 din anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, si a dispozitiilor art. 4
lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 284/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"INTER STAR" - S.R.L. din Alba Iulia.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca in definirea
notiunilor de "autoturism" si "minibuz" s-a ignorat
situatia de fapt potrivit careia autovehiculele cu 8 locuri pentru calatori si
un loc pentru conducatorul auto reprezinta minibuze, aceasta fiind destinatia
lor prin constructie, iar nu taximetre, asa cum le defineste legea. Se
considera ca la calificarea unui vehicul ca apartinand unei anumite categorii
s-a pornit de la un criteriu gresit, si anume acela al numarului de locuri, iar
nu de la destinatia ce i-a fost atribuita prin fabricatie. Prin urmare,
posesorii unor vehicule avand opt plus unu locuri, destinate prin constructie
transportului colectiv de persoane, trebuie sa obtina autorizatie de
taximetrist si sa transporte, daca este cazul, chiar si o singura persoana,
desi au opt locuri pentru calatori. Se creeaza astfel o discriminare intre
persoanele care detin autovehicule cu peste noua locuri si cele care detin
vehicule cu noua sau mai putine locuri.
Tribunalul Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca textele de lege criticate nu incalca prevederile constitutionale
invocate de autorul exceptiei.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul apreciaza ca pentru autovehiculele destinate transportului de
persoane caracteristica tehnica determinanta o constituie capacitatea de
transport, respectiv numarul de persoane care pot fi transportate cu un anumit
autovehicul. In functie de capacitatea de transport, in anexa nr. 1 la
Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 si in art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului
nr. 86/2001 au fost prevazute definitiile "autoturismului" si
"minibuzului". Prevederile legale criticate nu fac referire la
detinatorii autovehiculelor, astfel incat nu poate fi pusa in discutie incalcarea
dispozitiilor constitutionale invocate de reclamanta.
In realitate, reclamanta este nemultumita de faptul ca, neindeplinind
conditia referitoare la dotarea tehnica a autovehiculului necesara operatorilor
de transport de calatori, nu poate presta serviciul public de transport in
conditii legale.
Se mai arata ca incadrarea autovehiculelor in diverse categorii reprezinta
o optiune a legiuitorului, iar nu o problema de constitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile pct.
3 si 21 cuprinse in anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 222 din 29 august 1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
105/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 30
iunie 2000, si a dispozitiilor art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001
privind serviciile regulate de transport public local de calatori, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie 2001,
aprobata si modificata prin Legea nr. 284/2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 3 iunie 2002. Textele de lege criticate au
urmatorul continut:
- Anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997:
- pct. 3: "autoturism - autovehicul care, prin constructie si
echipare, este destinat transportului de persoane, bagaje si/sau al bunurilor
acestora, avand cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului
auto";
- pct. 21: "minibuz (sau microbuz) - autovehicul destinat prin
constructie transportului a 10 - 17 persoane pe scaune, inclusiv cel al
conducatorului auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in
picioare";
- Art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001: "Prin
mijloacele de transport rutier in comun se intelege vehiculele destinate in mod
special transportului public local de calatori. Acestea pot fi: [...]
d) minibuze sau microbuze, autovehicule destinate prin constructie
transportului a 10 - 17 persoane pe scaune, inclusiv cel al conducatorului
auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in picioare."
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 20 alin. (1): "Dispozitiile constitutionale privind drepturile
si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.";
- Art. 38 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei si alegerea locului de munca sunt libere.";
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent.";
- Art. 134 alin. (2) lit. a) si f): "(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie; [...]
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autoarea
exceptiei este nemultumita de calificarea juridica a autovehiculului pe care il
detine, textele de lege criticate denumindu-l autoturism, desi el este prevazut
cu opt locuri pentru calatori. Astfel, ceea ce determina critica textelor
legale nu este continutul lor, ci faptul ca autoarea exceptiei nu poseda
autovehicule care sa respecte conditia referitoare la dotarea tehnica privind capacitatea
de transport necesara pentru executarea serviciilor regulate de transport
public de calatori.
Conform art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind
transporturile rutiere, "Dispozitiile prezentei ordonante constituie
cadrul general pentru organizarea, efectuarea si asigurarea desfasurarii
fluente si in siguranta a transporturilor rutiere de persoane si de marfuri, cu
respectarea principiilor liberei concurente si a masurilor de protectie a
mediului inconjurator, a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor
fizice si juridice si pentru satisfacerea necesitatilor economiei nationale si
nevoilor de aparare a tarii."
Curtea retine ca anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 stabileste
semnificatia unor termeni tehnici necesari pentru aplicarea ordonantei, textele
legale deduse controlului continand exclusiv definitii formulate pe baza
caracteristicilor de constructie a autovehiculelor, fara nici o referire la
posesorii acestora, persoane fizice sau juridice, astfel incat dispozitiile
anexei nu au nici o legatura cu prevederile constitutionale ale art. 16 alin.
(1) cu privire la egalitatea in drepturi a cetatenilor, ale art. 20 alin. (1)
referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 43
alin. (1) privind nivelul de trai sau ale art. 134 alin. (2) lit. a) si f)
referitoare la obligatia statului de a asigura protectia concurentei loiale sau
de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii.
De altfel, clasificarea adoptata prin textele de lege criticate consacra
optiunea legiuitorului in aceasta materie, instituirea diferitelor categorii de
vehicule destinate transportului in comun avand la baza criterii obiective,
care tin de situatia tehnica a fiecarui mijloc de transport. Capacitatea de
transport, respectiv numarul de persoane care pot fi transportate cu un
autovehicul, reprezinta criteriul care conduce la calificarea vehiculului ca
fiind autoturism, autobuz sau minibuz. In urma acestei clasificari, excluderea
categoriei privind autoturismele de la serviciul public local de transport de
calatori, pentru care sunt necesare vehicule cu o capacitate de transport
sporita, precum autobuzele sau minibuzele, situatie prevazuta de art. 4 lit. d)
din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, constituie, de asemenea, o optiune a
legiuitorului, care nu aduce atingere nici unei norme constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 3 si 21 din
anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 105/2000, si a dispozitiilor art. 4 lit. d) din
Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 284/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "INTER
STAR" - S.R.L. din Alba Iulia in Dosarul nr. 3.775/2002 al Tribunalului
Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu