Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 103 din 11 martie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 3 si 21 din anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, si a dispozitiilor art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 284/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 213 din  1 aprilie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa             - presedinte
    Costica Bulai            - judecator
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Aurelia Popa             - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 3 si 21 din anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, si a dispozitiilor art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 284/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "INTER STAR" - S.R.L. din Alba Iulia in Dosarul nr. 3.775/2002 al Tribunalului Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal se prezinta reprezentantul autoarei exceptiei, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, partea prezenta pune concluzii de admitere a exceptiei de neconstitutionalitate, depunand note scrise in sprijinul sustinerilor sale.
    Reprezentantul Ministerului Public considera textele de lege criticate ca fiind in deplina concordanta cu prevederile constitutionale, intrucat reglementeaza definitii ale mijloacelor de transport si reprezinta optiunea legiuitorului in calificarea diferitelor categorii de vehicule destinate transportului public.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 10 iulie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.775/2002, Tribunalul Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 3 si 21 din anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, si a dispozitiilor art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 284/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "INTER STAR" - S.R.L. din Alba Iulia.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca in definirea notiunilor de "autoturism" si "minibuz" s-a ignorat situatia de fapt potrivit careia autovehiculele cu 8 locuri pentru calatori si un loc pentru conducatorul auto reprezinta minibuze, aceasta fiind destinatia lor prin constructie, iar nu taximetre, asa cum le defineste legea. Se considera ca la calificarea unui vehicul ca apartinand unei anumite categorii s-a pornit de la un criteriu gresit, si anume acela al numarului de locuri, iar nu de la destinatia ce i-a fost atribuita prin fabricatie. Prin urmare, posesorii unor vehicule avand opt plus unu locuri, destinate prin constructie transportului colectiv de persoane, trebuie sa obtina autorizatie de taximetrist si sa transporte, daca este cazul, chiar si o singura persoana, desi au opt locuri pentru calatori. Se creeaza astfel o discriminare intre persoanele care detin autovehicule cu peste noua locuri si cele care detin vehicule cu noua sau mai putine locuri.
    Tribunalul Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ apreciaza ca textele de lege criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul apreciaza ca pentru autovehiculele destinate transportului de persoane caracteristica tehnica determinanta o constituie capacitatea de transport, respectiv numarul de persoane care pot fi transportate cu un anumit autovehicul. In functie de capacitatea de transport, in anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 si in art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001 au fost prevazute definitiile "autoturismului" si "minibuzului". Prevederile legale criticate nu fac referire la detinatorii autovehiculelor, astfel incat nu poate fi pusa in discutie incalcarea dispozitiilor constitutionale invocate de reclamanta.
    In realitate, reclamanta este nemultumita de faptul ca, neindeplinind conditia referitoare la dotarea tehnica a autovehiculului necesara operatorilor de transport de calatori, nu poate presta serviciul public de transport in conditii legale.
    Se mai arata ca incadrarea autovehiculelor in diverse categorii reprezinta o optiune a legiuitorului, iar nu o problema de constitutionalitate.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile pct. 3 si 21 cuprinse in anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 29 august 1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 30 iunie 2000, si a dispozitiilor art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001 privind serviciile regulate de transport public local de calatori, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 544 din 1 septembrie 2001, aprobata si modificata prin Legea nr. 284/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 3 iunie 2002. Textele de lege criticate au urmatorul continut:
    - Anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997:
        - pct. 3: "autoturism - autovehicul care, prin constructie si echipare, este destinat transportului de persoane, bagaje si/sau al bunurilor acestora, avand cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto";
        - pct. 21: "minibuz (sau microbuz) - autovehicul destinat prin constructie transportului a 10 - 17 persoane pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in picioare";
    - Art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001: "Prin mijloacele de transport rutier in comun se intelege vehiculele destinate in mod special transportului public local de calatori. Acestea pot fi: [...]
    d) minibuze sau microbuze, autovehicule destinate prin constructie transportului a 10 - 17 persoane pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in picioare."
    Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 20 alin. (1): "Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.";
    - Art. 38 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea locului de munca sunt libere.";
    - Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.";
    - Art. 134 alin. (2) lit. a) si f): "(2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie; [...]
    f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autoarea exceptiei este nemultumita de calificarea juridica a autovehiculului pe care il detine, textele de lege criticate denumindu-l autoturism, desi el este prevazut cu opt locuri pentru calatori. Astfel, ceea ce determina critica textelor legale nu este continutul lor, ci faptul ca autoarea exceptiei nu poseda autovehicule care sa respecte conditia referitoare la dotarea tehnica privind capacitatea de transport necesara pentru executarea serviciilor regulate de transport public de calatori.
    Conform art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, "Dispozitiile prezentei ordonante constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea si asigurarea desfasurarii fluente si in siguranta a transporturilor rutiere de persoane si de marfuri, cu respectarea principiilor liberei concurente si a masurilor de protectie a mediului inconjurator, a drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice si juridice si pentru satisfacerea necesitatilor economiei nationale si nevoilor de aparare a tarii."
    Curtea retine ca anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 stabileste semnificatia unor termeni tehnici necesari pentru aplicarea ordonantei, textele legale deduse controlului continand exclusiv definitii formulate pe baza caracteristicilor de constructie a autovehiculelor, fara nici o referire la posesorii acestora, persoane fizice sau juridice, astfel incat dispozitiile anexei nu au nici o legatura cu prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) cu privire la egalitatea in drepturi a cetatenilor, ale art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 43 alin. (1) privind nivelul de trai sau ale art. 134 alin. (2) lit. a) si f) referitoare la obligatia statului de a asigura protectia concurentei loiale sau de a crea conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii.
    De altfel, clasificarea adoptata prin textele de lege criticate consacra optiunea legiuitorului in aceasta materie, instituirea diferitelor categorii de vehicule destinate transportului in comun avand la baza criterii obiective, care tin de situatia tehnica a fiecarui mijloc de transport. Capacitatea de transport, respectiv numarul de persoane care pot fi transportate cu un autovehicul, reprezinta criteriul care conduce la calificarea vehiculului ca fiind autoturism, autobuz sau minibuz. In urma acestei clasificari, excluderea categoriei privind autoturismele de la serviciul public local de transport de calatori, pentru care sunt necesare vehicule cu o capacitate de transport sporita, precum autobuzele sau minibuzele, situatie prevazuta de art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, constituie, de asemenea, o optiune a legiuitorului, care nu aduce atingere nici unei norme constitutionale.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 3 si 21 din anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, si a dispozitiilor art. 4 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 86/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 284/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "INTER STAR" - S.R.L. din Alba Iulia in Dosarul nr. 3.775/2002 al Tribunalului Alba - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 martie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 103/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 103 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 103/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu