DECIZIE Nr.
1026 din 7 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 58 din Legea administratiei publice
locale nr. 215/2001
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 715 din 21 octombrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin
Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Claudia Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 58 din Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Gheorghe
Boldea în Dosarul nr. 6.782/233/2008 al Tribunalului Galaţi - Secţia
comercială, maritimă şi fluvială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent informează Curtea asupra faptului
că partea Iancu Boldea a transmis la dosarul cauzei note scrise prin care
solicită, pe de o parte, judecarea cu celeritate şi, pe de altă parte,
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului' Public, care pune concluzii de
respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece
controlul modalităţilor in care instanţele de judecată interpretează şi aplică
legea nu intră în competenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 2
iulie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 6.782/233/2008, Tribunalul Galaţi -
Secţia comercială, maritimă şi fluvială şi de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 58 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001.
Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Boldea, prin
reprezentant Mihail Boldea, într-o cauză având ca obiect soluţionarea unui
recurs formulat împotriva unei sentinţe civile prin care s-a dispus validarea
unui mandat de primar.
In motivarea excepţiei autorul
acesteia arată că dispoziţiile art. 58 din Legea nr. 215/2001 contravin
prevederilor art. 16, art. 21, art. 24 şi art. 53 din Constituţie, deoarece
„legiuitorul nu a stabilit în niciun text de lege care este calea de atac ce
poate fi exercitată împotriva sentinţei de validare (a mandatului de primar) şi
nici nu prevede care ar fi această cale de atac". Datorită' acestei lacune
legislative, „practicienii au creat interpretări din cele mai diverse în ceea
ce priveşte calea de atac, instanţa competentă, constituirea completului şi
procedura ce trebuie aplicată". Totodată, susţine că interpretarea
textului de lege de către instanţele de judecată determină o limitare a
liberului acces la justiţie şi o îngrădire a dreptului de petiţionare, fără să
existe o dispoziţie legală în acest sens.
Tribunalul Galaţi - Secţia comercială, maritimă şi
fluvială şi de contencios administrativ apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale chiar dacă acestea nu conţin
norme procedurale referitoare la exercitarea căii de atac împotriva sentinţei
judecătoreşti de validare a unui mandat de primar. Orice dispoziţii dintr-o
lege specială se completează cu dispoziţii de drept comun şi prin interpretarea
prin analogie a celorlalte
articole din lege, astfel că, în speţă, recurentului îi este garantat dreptul
la un recurs efectiv, fiind respectate prevederile constituţionale pretins a fi
încălcate. In plus, menţionează că, potrivit competenţei sale, Curtea
Constituţională nu poate suplini lacune ale legii, n'efiind organ legislativ.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 58 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001
sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu'au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 58 din Legea administraţiei publice
locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007.
Dispoziţiile alin. (1) al art. 58 au fost modificate de
art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgentă a Guvernului
nr. 66/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din 30 mai 2008, iar alin. (2)
al aceluiaşi articol a fost modificat prin art. III pct. 5 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 20/2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 177 din 7 martie
2008. Prevederile art. 58 sunt incluse în Capitolul III - Primarul şi
viceprimarul şi, în prezent, au următorul conţinut:
„(1) Validarea alegerii primarului se face fn termen de 20 de zile de la data desfăşurării
alegerilor, în camera de consiliu a judecătoriei în a cărei'rază teritorială se
află comuna sau oraşul, de către un judecător desemnat de preşedintele
judecătoriei, după îndeplinirea prevederilor art. 38 alin. (1) şi (11) din Legea nr. 334/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Invalidarea alegerii primarului se poate
pronunţa în cazurile prevăzute la art. 31 alin. (4)."
Dispoziţiile art. 31 alin. (4) din lege, la care textul
criticat face trimitere, aii următoarea redactare:
„(4) Comisia de validare va propune invalidarea
alegerii unui consilier numai în cazul în care se constată încălcarea
condiţiilor de eligibilitate sau dacă alegerea consilierului s-a făcut prin
fraudă electorală, constatată în condiţiile Legii privind alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale."
Autorul excepţiei consideră că textele de lege
menţionate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 - Egalitatea în drepturi, art. 21 - Accesul
liber la justiţie, art.
24 - Dreptul la apărare, art. 51 - Dreptul de petiţionare şi ale art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al
unor libertăţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că aceasta urmează a fi respinsă ca inadmisibilă,
pentru următoarele motive:
Autorul excepţiei îşi fundamentează critica de
neconstituţionalitate pe o pretinsă lacună legislativă, care, în opinia sa, generează diverse interpretări
în rândul practicienilor şi a instanţelor de judecată, fiind astfel încălcate
principiul egalităţii în drepturi, accesul liber la justiţie, dreptul la
apărare şi dreptul de petiţionare.
Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, în
exercitarea controlului de constituţionalitate, Curtea nu poate modifica sau
completa prevederile supuse controlului. Instanţa de contencios constituţional
a statuat constant în jurisprudenţa sa în materie, de exemplu Decizia nr. 159
din 10 noiembrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 4 februarie 1999, că ea nu
poate da o altă formulare textelor de lege pe care le-ar considera
nesatisfăcător redactate, nu îşi poate asuma rolul de a crea, de a abroga sau
de a modifica o normă juridică spre a îndeplini rolul de „legislator
pozitiv" şi nici nu se poate substitui legiuitorului pentru adăugarea unor
noi prevederi celor instituite.
Mai mult, Curtea constată că, în realitate, autorul
excepţiei critică modalităţile diferite în care instanţele de judecată
interpretează şi aplică textul de lege criticat, ceea ce nu poate constitui
însă obiect al controlului de constituţionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 58 din Legea administraţiei publice
locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Gheorghe Boldea în Dosarul nr.
6.782/233/2008 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercială, maritimă şi fluvială
şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Krupenschi