DECIZIE Nr. 101 din 26 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 - 112
din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 377 din 4 iunie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Daewoo
Electronics Romania" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 6.181/2000 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, intrucat intr-o cauza anterioara, in care
aceeasi parte a invocat exceptia de neconstitutionalitate a acelorasi
dispozitii de lege, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr.
180/2000, care are autoritate de lucru judecat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
6.181/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996
privind dreptul de autor si drepturile conexe, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Daewoo Electronics Romania" - S.R.L. din Bucuresti intr-un
litigiu avand ca obiect pretentii reprezentand remuneratie compensatorie pentru
copie privata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 107 -
112 din Legea nr. 8/1996 contravin art. 11, art. 16 alin. (1) si (2), art. 115,
116, art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a), b) si c) si art. 138 din
Constitutie. Astfel se arata ca stabilirea "taxei" reglementata de
textele criticate contravine obligatiilor asumate de statul roman prin Legea
nr. 18/1994 pentru ratificarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul
Republicii Coreea pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii
fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital. Nerespectarea acestei
conventii, care face parte din dreptul intern, constituie, in opinia autorului
exceptiei, o incalcare a prevederilor art. 11 din Constitutie, conform carora
statul roman se obliga sa indeplineasca cu buna-credinta obligatiile ce ii
revin din tratatele la care este parte. Se considera ca dispozitiile art. 107 -
112 din Legea nr. 8/1996 sunt in contradictie cu art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie privind egalitatea in drepturi a cetatenilor, fara privilegii si
fara discriminari, prin aceea ca se creeaza "o situatie favorabila
societatilor mici si celor care nu au sediul in Bucuresti, care nu vor achita
taxa de 5%, urmarirea fiind determinata de un criteriu subiectiv, respectiv
marimea patrimoniului sau sediul acestora, fiind imposibil ca organismul de
gestiune colectiva sa poata urmari pe importatorii la nivel national, pentru a
le impune tuturor si in mod egal obligatia achitarii remuneratiei compensatorie
pentru copia privata". Se mai sustine ca dispozitiile criticate contravin
si art. 138 din Constitutie referitor la impozite si taxe, intrucat
"statul roman printr-o lege obliga o categorie de societati comerciale
denumite generic <<importatori si fabricanti>> sa plateasca taxe
unei societati <<non profit>> (constituite din peste 20 de
persoane) si isi deleaga responsabilitatile, ca organe de specialitate ale
administratiei publice, acestei asociatii, pentru ca prin delegare aceasta sa
efectueze acte care tin de puterea statului, respectiv calcularea, verificarea,
urmarirea si incasarea impozitelor la nivel national, incalcandu-se principii
de drept universal valabile si prevederile art. 115 si 116 din Constitutia
Romaniei". Se mai sustine ca art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 incalca
in mod evident prevederile art. 115 si art. 116 alin. (2) din Constitutie,
potrivit carora "asemenea organisme de specialitate se pot infiinta numai in
subordinea ministerelor si cu avizul Curtii de Conturi, in cazul in care legea
le recunoaste aceasta competenta". In ceea ce priveste contrarietatea fata
de prevederile art. 134 alin. (1) si (2) din Constitutie, referitoare la
libertatea comertului, protectia concurentei loiale si protejarea intereselor
nationale in activitatea economica, se considera ca textele criticate creeaza
"o discriminare prin majorarea obligatiilor fiscale in detrimentul marilor
societati comerciale si crearea de facilitati prin neurmarirea fiscala a
micilor comercianti si a persoanelor fizice, legea creand grave inegalitati si
o concurenta neloiala determinata de modul in care a fost organizata aplicarea
legii".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca "textele de lege vizate de exceptia
invocata nu sunt contrare prevederilor constitutionale cuprinse in art. 11 si
138 din Constitutia Romaniei" si nu incalca nici "dispozitiile art.
16 alin. (1) si (2) si art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a), b), c) din
Constitutie".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile din lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei si propune respingerea exceptiei ca neintemeiata.
Guvernul apreciaza, de asemenea, ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Astfel se considera ca prevederile constitutionale ale art. 11,
115, 116 si 138 nu sunt incidente in cauza, iar dispozitiile art. 16 alin. (2)
si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) - c) nu sunt incalcate, deoarece
textele de lege criticate nu fac "nici o diferentiere a fabricantilor si
importatorilor, in raport cu marimea patrimoniului acestora" si
"faptul ca societatile mai mici pot fi mai greu urmarite pentru plata
remuneratiei compensatorii pentru copia privata tine de aplicarea legii, iar nu
de constitutionalitatea dispozitiilor sale".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
107 - 112 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
prevederi care au urmatorul continut:
- Art. 107: "(1) Autorii operelor inregistrate sonor sau audiovizual,
pe orice fel de suporturi, au dreptul, impreuna cu editorii si producatorii
operelor respective si cu artistii interpreti sau executanti ale caror executii
sunt fixate pe aceste suporturi, la o remuneratie compensatorie pentru copia
privata efectuata in conditiile art. 34 alin. (2) din prezenta lege.
(2) Remuneratia prevazuta la alin. (1) va fi platita de fabricantii sau
importatorii de suporturi utilizabile pentru reproducerea operelor si de catre
fabricantii sau importatorii de aparate ce permit reproducerea acestora.
Remuneratia se va plati in momentul punerii in circulatie pe teritoriul
national a acestor suporturi si aparate si va reprezenta 5% din pretul de
vanzare al suporturilor si aparatelor fabricate in tara, respectiv 5% din
valoarea inscrisa in documentele organelor vamale pentru suporturile si
aparatele importate.
(3) Remuneratia prevazuta la alin. (1) se repartizeaza, prin intermediul
organismelor de gestiune colectiva a drepturilor de autor, intre autori,
artisti interpreti sau executanti, editori si producatori, dupa cum urmeaza:
a) in cazul operelor inregistrate sonor pe suporturi, 40% din remuneratie
revine, in parti negociabile, autorilor si editorilor operelor inregistrate,
iar restul de 60% revine, in parti egale, artistilor interpreti sau executanti,
pe de o parte, si producatorilor de inregistrari sonore, pe de alta parte;
b) in cazul operelor inregistrate audiovizual pe suporturi, remuneratia se
imparte in mod egal intre autori, artisti interpreti sau executanti si
producatori.
(4) Colectarea sumelor datorate in temeiul alin. (1) se va face de catre un
singur organism de gestiune colectiva pentru un domeniu, desemnat de Oficiul
Roman pentru Drepturile de Autor. Procedura repartizarii acestor sume intre
beneficiari se va stabili printr-un protocol negociat intre acestia.
(5) Organismele de gestiune colectiva care colecteaza sumele datorate in
temeiul alin. (1) au dreptul sa solicite de la fabricanti si importatori
informatii privind situatia vanzarilor si, respectiv, a importurilor de
suporturi si aparate si sa controleze exactitatea acestora.
(6) Dreptul prevazut la alin. (1) nu poate face obiectul unei renuntari din
partea autorilor si a artistilor interpreti sau executanti.";
- Art. 108: "Remuneratia prevazuta la art. 107 nu se plateste in cazul
in care suporturile audio sau video neinregistrate, fabricate in tara sau
importate, se comercializeaza en gros catre producatorii de inregistrari sonore
si audiovizuale sau catre organismele de radiodifuziune si televiziune, pentru
propriile emisiuni.";
- Art. 109: "(1) Autorii si editorii de opere fixate pe un suport
grafic sau analog au dreptul la o remuneratie compensatorie pentru copia
privata efectuata in conditiile art. 34 din prezenta lege.
(2) Remuneratia prevazuta la alin. (1) va fi platita de fabricantii sau
importatorii de aparate ce permit reproducerea operelor fixate pe suport grafic
sau analog. Remuneratia se va plati in momentul punerii in circulatie pe
teritoriul national a acestor aparate si va reprezenta 5% din pretul de vanzare
al aparatelor fabricate in tara, respectiv 5% din valoarea inscrisa in
documentele vamale pentru aparatele importate.
(3) Remuneratia prevazuta la alin. (1) se repartizeaza prin intermediul
organismelor de gestiune colectiva a dreptului de autor, in mod egal, intre
autor si editor.
(4) Colectarea sumelor datorate in temeiul alin. (1) se face de catre un
singur organism de gestiune colectiva pentru fiecare domeniu, desemnat de
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor. Procedura repartizarii acestor sume
intre beneficiari se va stabili printr-un protocol negociat intre
acestia.";
- Art. 110: "Dispozitiile art. 107 si 109 nu se aplica importului de
suporturi si aparate destinate reproducerii, efectuat de o persoana, fara scop
comercial.";
- Art. 111: "Difuzarea exemplarelor unei prestatii artistice sau ale
unei inregistrari sonore, ulterioara primei lor difuzari, nu mai necesita autorizarea
titularului drepturilor conexe decat pentru inchiriere si pentru import.";
- Art. 112: "Dispozitiile art. 33, 34 si 38 se aplica, prin analogie,
artistilor interpreti sau executanti si producatorilor de inregistrari
sonore."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de
lege incalca prevederile constitutionale ale art. 11, art. 16 alin. (1) si (2),
art. 115, art. 116 alin. (2), art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a), b) si c)
si ale art. 138, prin aceea ca aplicarea in "mod anarhic" a legii
conduce la aparitia concurentei neloiale si "tulbura grav echilibrul si
stabilitatea economiei nationale, precum si credibilitatea angajamentelor
internationale asumate de Romania".
Textele constitutionale care se considera ca sunt incalcate prin
reglementarile criticate prevad:
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege. [...]";
- Art. 115: "(1) Ministerele se organizeaza numai in subordinea
Guvernului.
(2) Alte organe de specialitate se pot organiza in subordinea Guvernului
ori a ministerelor sau ca autoritati administrative autonome.";
- Art. 116 alin. (2): "Guvernul si ministerele, cu avizul Curtii de
Conturi, pot infiinta organe de specialitate, in subordinea lor, numai daca
legea le recunoaste aceasta competenta.";
- Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) - c): "(1) Economia Romaniei
este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice nationale;";
- Art. 138: "(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege.
(2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judetene,
in limitele si in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate se constata urmatoarele:
Cu privire la constitutionalitatea prevederilor art. 107 - 112 din Legea
nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 180 din 10 octombrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 642 din 8 decembrie
2000, cu prilejul solutionarii exceptiei ridicate tot de Societatea Comerciala
"Daewoo Electronics Romania" - S.R.L. din Bucuresti, intr-o cauza
avand acelasi obiect si aceleasi parti si cu o motivare identica, ca si in
acest dosar. Exceptia de neconstitutionalitate a fost respinsa pentru
considerentele ce au fost retinute in decizia mentionata.
Potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, din care mentionam, de
exemplu, Decizia nr. 44 din 14 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 328 din 14 iulie 2000, "partea care a invocat
exceptia nu o mai poate reitera, deoarece, fiind contrara puterii lucrului
judecat, ea este inadmisibila. Decizia anterioara de respingere a exceptiei
este obligatorie potrivit art. 145 alin. (2) din Constitutie, avand in vedere
ca motivele care au justificat-o subzista in continuare, fiind aceleasi".
Asa fiind, in prezentul dosar exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe este inadmisibila si, in consecinta, urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Daewoo
Electronics Romania" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 6.181/2000 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu