DECIZIE Nr. 10 din 9 februarie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11
alineatul final si ale art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru
rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor
agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului
financiar, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 115 din 19 martie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gheorghe Batranu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 11 alineatul final si ale art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind masuri
pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul
platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului
financiar, republicata, ridicata de Societatea Comerciala "Carabi Middle
Egypt International" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 6.688/1996 al
Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti, intr-o cauza civila privind actiunea in
pretentii, introdusa de Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat" - Sucursala agroindustriala Magurele.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 26 ianuarie 1999 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 2 februarie 1999
si apoi, pentru data de 9 februarie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti, prin Incheierea din 25 iunie 1998, a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alineatul final si ale art. 13 din Legea nr. 76/1992
privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de
compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de
plata si a blocajului financiar, republicata, ridicata de Societatea Comerciala
"Carabi Middle Egypt International" - S.R.L. Bucuresti.
Curtea Constitutionala constata ca Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a
respins in mod eronat cererea de suspendare a cauzei formulate de autorul
exceptiei, incalcand astfel dispozitiile art. 23 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7
august 1997, conform carora pe perioada solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate judecarea cauzei se suspenda.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 11 alineatul final
din Legea nr. 76/1992 contravin prevederilor art. 24 si art. 52 alin. (2) din
Constitutie, prin aceea ca, "stabilind o taxa de timbru simbolica pentru
eventualii creditori, se incalca dreptul de aparare al paratei si sistemul
legal de impuneri". De asemenea, se sustine ca art. 13 din aceeasi lege
este contrar art. 1, 4 si 16 din Constitutie, deoarece "restrange unul din
atributele dreptului de proprietate, si anume dreptul de a dispune de lucru".
Instanta de judecata si-a exprimat opinia in sensul ca exceptia invocata
este neintemeiata, intrucat modalitatea de stabilire a taxei de timbru este o
problema de oportunitate legislativa care nu incalca dreptul la aparare si la
recuperarea cheltuielilor de judecata, iar scopul art. 13 din Legea nr. 76/1992
este "de a impiedica refuzul nejustificat de achitare a datoriei,
asigurarea unei discipline financiare si respectarea drepturilor si
obligatiilor persoanelor".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere comunicat Curtii Constitutionale, presedintele Camerei
Deputatilor considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
11 alineatul final din Legea nr. 76/1992, republicata, este neintemeiata. Se
arata ca "Parlamentul a inteles sa creeze anumite facilitati creditorilor,
prin limitarea taxelor de timbru, in scopul prevenirii incapacitatii de plata
si a blocajului financiar, masura care favorizeaza si pe debitori, prin
obligarea la plata unor cheltuieli de judecata mai mici". Prin aceste
reglementari, se precizeaza in continuare, "atat dreptul la aparare
prevazut la art. 24 din Constitutie, cat si sistemul de impunere a taxelor
prevazut la art. 53 alin. (2) din Constitutie nu au fost incalcate, art. 11
alineatul final din Legea nr. 76/1992 respectand normele constitutionale".
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea art. 13 din Legea nr. 76/1992,
se arata ca prin aceasta reglementare "se impiedica refuzul nejustificat
de achitare a datoriei, asigurandu-se astfel disciplina financiara si
respectarea principiului egalitatii in drepturi, prevazut la art. 16 din Constitutie".
In concluzie, se apreciaza ca si art. 13 din Legea nr. 76/1992 este
constitutional.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia invocata este
inadmisibila, deoarece, la data invocarii ei, Legea nr. 76/1992 fusese abrogata
in intregime prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata
si este competenta sa solutioneze exceptia ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea Comerciala
"Carabi Middle Egypt International" - S.R.L. Bucuresti are ca obiect
dispozitiile art. 11 alineatul final si ale art. 13 din Legea nr. 76/1992
privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de
compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de
plata si a blocajului financiar, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 172 din 22 iulie 1993.
Alineatul final al art. 11 din Legea nr. 76/1992 prevede: "Taxa de
timbru pentru introducerea actiunii se stabileste la 10.000 lei, indiferent de
valoarea debitului", iar art. 13 din aceeasi lege are urmatorul cuprins:
"Titlul executoriu este prezentat de creditor bancilor sau oricaror
persoane juridice ce detin, sub orice forma, elemente patrimoniale ale
debitorului si are drept de preemtiune asupra oricaror alte operatiuni dispuse
de debitorul in cauza."
Curtea Constitutionala constata ca Legea nr. 76/1992 a fost abrogata prin
art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997, aprobata
si modificata prin Legea nr. 151/1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 172 din 28 iulie 1997. Ordonanta nu a preluat in
cuprinsul sau dispozitii similare celor cuprinse in art. 11 alineatul final si
in art. 13 din Legea nr. 76/1992, ci a stabilit un sistem nou de evitare a
blocajului financiar.
Curtea Constitutionala constata, de asemenea, ca exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicata in fata instantei de judecata la data de
25 iunie 1998, deci ulterior datei abrogarii Legii nr. 76/1992, republicata.
Fata de aceasta situatie, instanta de judecata trebuia sa constate ca
dispozitia legala atacata este abrogata si, pe cale de consecinta, sa respinga
exceptia ca inadmisibila, in temeiul prevederilor art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992, republicata. Potrivit acestor dispozitii, Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unor
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta, numai daca acestea sunt in
vigoare, iar atunci cand nu sunt indeplinite aceste conditii, instanta de
judecata insasi trebuie sa respinga exceptia ca inadmisibila.
In consecinta, Curtea Constitutionala constata ca nu se poate exercita controlul
de constitutionalitate a unor dispozitii legale abrogate si ca se impune
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c. si al art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 11 alineatul final si ale art. 13 din Legea nr. 76/1992 privind masuri
pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul
platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului
financiar, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Carabi
Middle Egypt International" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 6.688/1996
al Judecatoriei Sectorului 4 Bucuresti.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 februarie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent
Florentina Geangu