Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

AVIZ Nr

AVIZ   Nr. 1 din 5 aprilie 2007

privind propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei, domnul Traian Basescu

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 258 din 18 aprilie 2007



Prin Adresa înregistrată la Senat sub nr. 172 din 21 martie 2007 şi la Camera Deputaţilor sub nr. 821/1/B.O. din 21 martie 2007, cele două Camere ale Parlamentului României au solicitat Curţii Constituţionale, în temeiul dispoziţiilor art. 95 şi art. 146 lit. h) din Constituţia României, ale art. 42 şi 43 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, precum şi ale art. 67 şi 68 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, avizul consultativ cu privire la propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu.

Adresa a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 2.553 din 21 martie 2007, formând obiectul Dosarului nr. 384H/2007, împreună cu următoarele documente:

-  propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, iniţiată de 182 de deputaţi şi senatori;

-  scrisoarea transmisă Preşedintelui României de către preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului la data de 20 februarie 2007, prin care i se aduce la cunoştinţă depunerea propunerii de suspendare din funcţie şi este înştiinţat asupra datei şedinţei comune a celor două Camere din 28 februarie 2007, pe a cărei ordine de zi a fost înscrisă cererea de suspendare;

răspunsul Preşedintelui României din 20 februarie 2007, prin care informează că a luat act de propunerea de suspendare din funcţie şi solicită să îi fie puse la dispoziţie documentele ce stau la baza acesteia;

-  scrisoarea din 21 februarie 2007 a preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, prin care se transmite Preşedintelui României copia propunerii de suspendare din funcţie;

- scrisoarea Preşedintelui României din 27 februarie 2007, prin care face cunoscut preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului că nu intenţionează să participe la şedinţa comună a celor două Camere, pe a cărei ordine de zi a fost înscrisă cererea de suspendare;

-  stenograma şedinţei comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului din 28 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a, Dezbateri parlamentare, nr. 20 din 9 martie 2007;

-  Raportul Comisiei comune de anchetă a Parlamentului României, ca urmare a propunerii de suspendare din funcţie a Preşedintelui României şi stenogramele şedinţelor Comisiei de anchetă din 7 martie 2007, 12 martie 2007, 13 martie 2007, 14 martie 2007, 19 martie 2007 (filele 38 - 335), precum şi unele documente referitoare la privatizarea Societăţii Comerciale ALRO - S.A. din Slatina (filele 336 - 802).

Prin Scrisoarea nr. 1.147 din 29 martie 2007, domnul Traian Băsescu, Preşedintele României, a comunicat punctul său de vedere cu privire la propunerea de suspendare din funcţie şi unele documente în susţinerea punctului de vedere.

Examinând propunerea de suspendare a domnului Traian Băsescu din funcţia de Preşedinte al României, raportul Comisiei parlamentare de anchetă, punctul de vedere comunicat de Preşedintele României şi celelalte documente menţionate mai sus, Curtea Constituţională constată următoarele:

1. Textele din Constituţia României care, potrivit propunerii de suspendare din funcţie, au fost încălcate prin faptele grave săvârşite de domnul Traian Băsescu, Preşedintele României, sunt următoarele:

-   art. 1 alin. (3), (4) şi (5); art. 2 alin. (1); art. 8 alin. (1) şi (2); art. 16 alin. (1) şi (2); art. 28; art. 51 alin. (4); art. 61; art. 64; art. 65 alin. (2) lit. f) şi h); art. 74; art. 80 alin. (2); art. 82 alin. (2); art. 84 alin. (1); art. 86; art. 87; art. 89; art. 90; art. 91; art. 102; art. 103 alin. (1); art. 107 alin. (1); art. 116 alin. (2); art. 117 alin. (3); art. 119; art. 124; art. 125 alin (2); art. 126 alin. (1); art. 132 alin. (1); art. 133 alin. (1) şi (6); art. 134 alin. (1); art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit.' a); art. 142 alin. (1); art. 145; art. 147 alin. (4); art. 150 alin. (1); art. 151 alin. (3).

2. Art. 95 alin. (1) din Legea fundamentală prevede că Preşedintele României poate fi suspendat din funcţie în cazul săvârşirii unor fapte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei.

Având în vedere că textul constituţional nu defineşte noţiunea de fapte grave, pentru a statua dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru suspendarea din funcţie a domnului Traian Băsescu, Preşedintele României, Curtea Constituţională trebuie să stabilească mai întâi înţelesul acestei noţiuni.

Este evident că o faptă, adică o acţiune sau inacţiune, prin care se încalcă prevederile Constituţiei, este gravă prin raportare chiar la obiectul încălcării. în reglementarea procedurii de suspendare din funcţie a Preşedintelui României, Constituţia nu se rezumă însă la acest înţeles căci, dacă ar fi aşa, expresia „fapte grave" nu ar avea sens. Analizând distincţia cuprinsă în textul citat şi luând în considerare faptul că Legea fundamentală este un act juridic normativ, Curtea Constituţională constată că nu orice faptă de încălcare a prevederilor Constituţiei poate justifica suspendarea din funcţie a Preşedintelui României, ci numai „faptele grave", cu înţelesul complex pe care această noţiune îl are în ştiinţa şi în practica dreptului.

Din punct de vedere juridic, gravitatea unei fapte se apreciază în raport cu valoarea pe care o vatămă, precum şi cu urmările sale dăunătoare, produse sau potenţiale, cu mijloacele folosite, cu persoana autorului faptei şi, nu în ultimul rând, cu poziţia subiectivă a acestuia, cu scopul în care a săvârşit fapta.

Aplicând aceste criterii la faptele de încălcare a ordinii juridice constituţionale la care se referă art. 95 alin. (1) din Legea fundamentală, Curtea reţine că pot fi considerate fapte grave de încălcare a prevederilor Constituţiei actele de decizie sau sustragerea de la îndeplinirea unor acte de decizie obligatorii, prin care Preşedintele României ar împiedica funcţionarea autorităţilor publice, ar suprima sau ar restrânge drepturile şi libertăţile cetăţenilor, ar tulbura ordinea constituţională ori ar urmări schimbarea ordinii constituţionale sau alte fapte de aceeaşi natură care ar avea sau ar putea avea efecte similare.

3. Propunerea de suspendare a domnului Traian Băsescu din funcţia de Preşedinte al României este structurată în 6 capitole în care sunt prezentate mai multe încălcări sau categorii de încălcări ale prevederilor Constituţiei, fără a se preciza însă în toate cazurile elementele necesare identificării şi caracterizării faptelor şi dovezile pe care se sprijină acuzaţiile. Analiza motivării propunerii de suspendare conduce la concluzia că faptele imputate domnului Traian Băsescu sunt considerate notorii. In aceste condiţii, Curtea Constituţională nu poate examina imputările formulate decât la modul ipotetic, de principiu, rămânând ca Parlamentul să decidă, pe baza datelor şi a informaţiilor care-i vor fi prezentate cu ocazia dezbaterilor, asupra existenţei şi gravităţii faptelor pentru care s-a propus suspendarea.

3.1. La pct. 1 al cap. I al propunerii de suspendare din funcţie i se impută domnului Traian Băsescu faptul de a fi refuzat sau neglijat să organizeze consultări cu partidele politice atunci când au existat momente tensionate sau chiar de criză, care impuneau acţiuni de mediere. O imputare similară este formulată la pct. 2 al aceluiaşi capitol, cu referire la desemnarea domnului Călin Popescu-Tăriceanu pentru funcţia de prim-ministru, fără consultarea partidelor politice. De asemenea, la pct. 3 din cap. II se impută Preşedintelui faptul de a nu fi consultat Guvernul în probleme de o deosebită importanţă pentru ţară, exemplificând omisiunea consultării „cu prilejul discursului ţinut în faţa Parlamentului European în luna ianuarie 2007."

Curtea Constituţională constată că, potrivit art. 86 din Constituţie, Preşedintele României „poate" consulta Guvernul cu privire la probleme urgente şi de importanţă deosebită, de unde rezultă că Preşedintele are libertatea să decidă care sunt „problemele urgente şi de importanţă deosebită" cu privire la care urmează să consulte Guvernul, precum şi forma în care urmează să aibă loc consultarea. In privinţa partidelor politice, consultarea acestora nu este reglementată ca o obligaţie a Preşedintelui decât în art. 103 din Constituţie, privind consultarea partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament, în vederea desemnării candidatului pentru funcţia de prim-ministru. In consecinţă, faptul că domnul Traian Băsescu nu a consultat Guvernul cu privire la problemele pe care le are în vedere propunerea de suspendare nu poate fi reţinut ca o încălcare a textelor constituţionale citate. Referitor la omisiunea consultării partidelor parlamentare cu ocazia desemnării domnului Călin Popescu-Tăriceanu pentru funcţia de prim-ministru, Curtea observă că Parlamentul României nu a reţinut existenţa vreunei nereguli constituţionale în numirea Guvernului condus de primul-ministru desemnat şi i-a acordat încredere prin Hotărârea nr. 24 din 28 decembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,  Partea I, nr.  1.265 din 29 decembrie 2004.

3.2. La pct. 1 al cap. I i se mai impută domnului Traian Băsescu atitudini de partizanat politic în favoarea Partidului Democrat, acuzaţii grave aduse partidelor din opoziţie şi Partidului Conservator care a fost membru în alianţa majoritară, precum şi denigrarea unor personalităţi publice. In acest sens, la pct. 1 din cap. II se arată că „Guvernul şi primul-ministru au fost considerate ca simple unelte ascultătoare" ale Preşedintelui României, iar „la primele semne de independenţă şi autoritate, primul-ministru a devenit prima ţintă a atacurilor sale". Preşedintele a afirmat despre primul-ministru că regretă desemnarea lui în această funcţie şi că „îşi cere scuze poporului român" pentru această greşeală (a făcut o astfel de afirmaţie în aprilie 2006 la o emisiune TV), iar în februarie 2007 a afirmat că primul-ministru „este un mare mincinos şi minte tot timpul." La fel, la pct. 3 din cap. 2 se arată că Preşedintele României i-a acuzat pe unii membri ai Guvernului că sprijină şi se sprijină pe „cercuri de interese" şi pe „grupări mafiote".

Curtea Constituţională constată că atitudinea şi opiniile imputate Preşedintelui României nu pot fi caracterizate ca încălcări ale Constituţiei, în condiţiile în care - referitor la relaţia Preşedintelui cu partidele politice - în art. 84 din Legea fundamentală se prevede că acesta nu poate fi membru al unui partid politic, dar nu i se interzice să păstreze legături cu partidul care l-a susţinut în alegeri sau cu alte partide politice. O asemenea interdicţie nici nu ar fi în spiritul Constituţiei, în condiţiile în care Preşedintele României este ales în funcţie prin sufragiu universal, pe baza unui program politic, şi are faţă de electorat datoria să acţioneze pentru îndeplinirea acestui program. Este evident că, pentru realizarea programului pentru care a fost ales, preşedintele poate dialoga în continuare fie cu partidul din care a făcut parte, fie cu oricare alt partid, care ar sprijini realizarea programului.

Referitor la atitudinea şi exprimările domnului Traian Băsescu la adresa unor personalităţi publice, art. 84 alin. (2) din Constituţie prevede că Preşedintele României se bucură de imunitate în condiţiile art. 72 alin. (1), adică pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.

In raport cu scopul politic urmărit, manifestările Preşedintelui, la care se referă autorii propunerii de suspendare, pot fi caracterizate ca opinii politice şi sunt protejate de imunitatea prevăzută de textul citat din Constituţie. In acest sens, Curtea aminteşte considerentele Deciziei sale nr. 53 din 28 ianuarie 2005, publicată în Monitorul   Oficial   al   României,   Partea   I,   nr.   144  din 17 februarie 2005, în care se statuau următoarele: „Curtea constată că opiniile, judecăţile de valoare sau afirmaţiile titularului unui mandat de demnitate publică - aşa cum este Preşedintele României, autoritate publică unipersonală, ori cum este conducătorul unei autorităţi publice -, referitoare la alte autorităţi publice... rămân în cadrul limitelor libertăţii de exprimare a opiniilor politice, cu îngrădirile prevăzute de art. 30 alin. (6) şi (7) din Constituţie. "

Cu toate acestea, neputând reţine că opiniile politice exprimate în forme care dovedesc lipsă de respect faţă de partenerii politici constituie fapte grave de încălcare a Constituţiei, Curtea Constituţională reafirmă convingerea că raporturile instituţionale între participanţii la viaţa publică trebuie să se desfăşoare în forme civilizate, pentru a se asigura şi pe această cale promovarea valorilor supreme consacrate şi garantate prin art. 1 din Legea fundamentală. In acest sens, prin Decizia nr. 435 din 26 mai 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 4 iulie 2006, Curtea Constituţională a reţinut următoarele: „Statutul constituţional al Preşedintelui şi al primului-ministru, precum şi rolul acestora în cadrul democraţiei constituţionale îi obligă să îşi aleagă forme adecvate de exprimare, astfel încât criticile pe care le fac la adresa unor puteri ale statului să nu se constituie în elemente ce ar putea genera conflicte juridice de natură constituţională între acestea."

3.3.  O serie de acuzaţii au ca obiect fapte de încălcare a dispoziţiilor constituţionale privind rolul, funcţiile şi activitatea Parlamentului şi a membrilor Parlamentului. Astfel, la pct. 3, 4 şi 5 ale cap. I din motivarea propunerii de suspendare, se arată că domnul Traian Băsescu a solicitat revocarea preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi modificarea în acest scop a regulamentelor Parlamentului, i-a cerut primului-ministru să demisioneze pentru ca prin proceduri ulterioare să se ajungă la dizolvarea Parlamentului şi la alegeri anticipate şi a afirmat public că oamenii politici, membri ai Parlamentului, „nu fac nimic altceva decât să facă legi pentru infractori şi nu pentru interesul public", iar Parlamentul a fost definit ca „o şandrama intrată în moarte clinică".

Ca şi în cazurile precedent analizate, şi în aceste cazuri este vorba de exprimarea unor opinii şi preferinţe politice ale domnului Traian Băsescu şi nu de acte de decizie, iar actele juridice adoptate la iniţiativa acestuia - cum este cazul modificării de către cele două Camere ale Parlamentului a regulamentelor acestora - nu îi sunt imputabile Preşedintelui, întrucât constituie acte de voinţă ale autorităţilor competente să le adopte. De altfel, din însăşi propunerea de suspendare rezultă că, exceptând modificarea regulamentelor Camerelor, niciuna dintre celelalte iniţiative ale Preşedintelui României, invocate de autorii propunerii, nu s-a materializat.

3.4.  O altă faptă gravă de încălcare a Constituţiei este descrisă la pct. 6 al cap. I din motivarea propunerii de suspendare şi constă în solicitarea adresată în vara anului 2006 directorilor serviciilor de informaţii de a-şi prezenta demisia şi în acceptarea demisiei acestora.

Curtea Constituţională constată că demisia celor în cauză a fost acceptată de autoritatea competentă, şi anume de Parlamentul României. Curtea constată, de asemenea, că, în calitate de preşedinte al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi ţinând seama de atribuţiile sale constituţionale în domeniul apărării, Preşedintele României este îndreptăţit să solicite schimbarea directorilor serviciilor de informaţii atunci când consideră că această măsură este necesară, decizia cu privire la asemenea cerere revenind însă Parlamentului. In acest sens, Curtea observă că, potrivit art. 65 alin. (2) lit. h) din Constituţie, Camerele Parlamentului, în şedinţă comună, numesc, la propunerea Preşedintelui României, directorii serviciilor de informaţii şi exercită controlul asupra activităţii acestor servicii.

3.5. La pct. 7 şi 8 ale cap. I din motivarea propunerii de suspendare se susţine că domnul Traian Băsescu s-a erijat în iniţiator legislativ, promovând un pachet de legi referitor la serviciile de informaţii şi siguranţa naţională şi că a încercat în mai multe rânduri să organizeze un referendum pentru aprobarea unui Parlament unicameral.

Curtea Constituţională are în vedere că atât iniţiativa legislativă, cât şi referendumul nu pot avea loc decât în cadrul procedurilor prevăzute de Constituţie şi la iniţiativa subiectelor prevăzute de Legea fundamentală. In cauză nu rezultă că organul legiuitor, Parlamentul, ar fi dezbătut vreo lege iniţiată de Preşedintele României şi nici că ar fi avut loc vreun referendum pe tema menţionată în propunerea de suspendare. Şi în acest caz, ca şi în cele analizate anterior, rezultă că este vorba despre opinii, sugestii sau solicitări ale Preşedintelui României adresate autorităţilor competente - fapte neinterzise de Constituţie - şi nu de acte de decizie adoptate în afara prerogativelor acestuia.

3.6.   La pct. 1 şi 2 din cap. II se afirmă că domnul Traian Băsescu a înfiinţat la Cotroceni organisme administrative ad-hoc, paralele cu organele administrative constituţionale, dintre care sunt nominalizate „mult mediatizata Celulă de criză" şi Comunitatea Naţională de Informaţii.

Cu privire la Celula de criză, în motivarea propunerii de suspendare nu se oferă nicio informaţie, considerându-se că faptul imputat este de notorietate. Curtea nu poate analiza însă "fapte de notorietate", în lipsa unor date şi informaţii concrete cu privire la acestea.

Referitor la Comunitatea Naţională de Informaţii, acest organism a fost creat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, prin Hotărârea din 18 noiembrie 2005. Aşa cum a stabilit Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a Contencios administrativ şi fiscal, prin Sentinţa nr. 1.413 din 13 iunie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 1.062/2006, Comunitatea Naţională de Informaţii nu este un organ administrativ, ci reprezintă forma de organizare a activităţii Consiliului Suprem de Apărare a Ţării în realizarea atribuţiei prevăzute de art. 4 lit. a) pct. 4 din Legea nr. 415/2002, de a analiza şi propune promovarea datelor, informărilor şi evaluărilor furnizate de serviciile de informaţii şi de celelalte structuri cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale.

3.7.   La pct. 4 şi 5 din cap. II se afirmă că domnul Traian Băsescu a intervenit în mediul de afaceri cerându-i fostului ministru al economiei Codruţ Şereş să rezolve favorabil o cerere a firmei ALRO Slatina şi să încetinească procesul de privatizare în domeniul energiei, iar ministrului transporturilor Radu Berceanu „i-a indicat să reevalueze modul în care au acces la contractarea unor lucrări de investiţii, mai ales în construcţia de autostrăzi, investitorii autohtoni, care ar fi dezavantajaţi".

Referitor la „cazul ALRO", din scrisoarea adresată de această firmă Preşedintelui României la data de 17 aprilie 2006 (filele 337-342 din mapa de documente transmisă Curţii Constituţionale de comisia parlamentară de anchetă) rezultă că i s-au prezentat Preşedintelui unele propuneri de soluţionare a livrărilor de energie pentru grupul ALRO, cerându-i-se sprijinul în acest sens. Cererea a fost trimisă de domnul Traian Băsescu ministrului de resort cu următoarea rezoluţie: „Dl. ministru Codruţ Şereş, Rog analizaţi scrisoarea şi dispuneţi măsuri în conformitate cu interesul Guvernului, iar dacă este posibil, şi cu interesele economiei naţionale". Rezoluţia este evident neprotocolară, ironică şi critică la adresa destinatarului, dar nu poate fi interpretată ca o intervenţie de favorizare a firmei petente.

Referitor la indicaţiile date ministrului transporturilor, acestea reprezintă, aşa cum s-a mai arătat, opţiuni politice ale Preşedintelui, care nu produc efecte juridice în condiţiile în care actele de decizie aparţin ministrului.

3.8.   La pct. 6 din cap. II i se impută domnului Traian Băsescu că a participat de multe ori neinvitat la şedinţe de Guvern „care nu aveau tematica prevăzută de art. 87 alin. (1) din Constituţie „speculând uneori chiar lipsa premierului din ţară".

Referitor la această imputare, Curtea reţine că participarea Preşedintelui României la şedinţele Guvernului constituie, între altele, un mod de consultare a Guvernului, ca şi un mijloc de veghere la buna funcţionare a acestei autorităţi publice, prerogative ale şefului statului prevăzute de art. 80 alin. (2) şi art. 86 din Constituţie. In exercitarea acestor prerogative, Preşedintele are libertatea să participe la orice şedinţă a Guvernului. Analiza cuprinsului art. 87 alin. (1) din Constituţie nu relevă vreo interdicţie în privinţa participării Preşedintelui României la şedinţele Guvernului, ci opţiunea acestuia de a participa, fie la şedinţele în care se dezbat probleme de interes naţional privind politica externă, apărarea ţării sau asigurarea ordinii publice, fie în alte situaţii, la cererea primului-ministru.

Caracteristica acestei atribuţii prezidenţiale o constituie faptul că exercitarea ei nu modifică raporturile de drept constituţional între Preşedintele României şi Guvern. Preşedintele nu se substituie Guvernului, nu poate împiedica Guvernul să adopte actele juridice pe care acesta doreşte să le adopte şi nici nu-l poate obliga să ia măsuri contrare voinţei acestuia.

3.9.  In motivarea cap. III al propunerii de suspendare se prezintă cazuri în care domnul Traian Băsescu Ie-a cerut procurorilor redeschiderea unor dosare de urmărire penală, închise, în opinia sa, nejustificat; a timorat membrii Consiliului Superior al Magistraturii şi, în general, întregul corp al magistraţilor prin acuzaţii nedrepte şi prin invective; a influenţat alegerea preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, nominalizându-l înainte ca acesta să fi fost ales prin votul membrilor Consiliului; s-a substituit instanţelor judecătoreşti, graţiind anumiţi infractori, cu motivarea că în dosarele acestora „nu au fost găsite probe temeinice pentru acuzare; a procedat la numirea în funcţie a unor judecători şi procurori „la propunerea ministrului justiţiei, trimiţând C.S.M. în decor"; a criticat dur Curtea Constituţională şi şi-a manifestat dezacordul cu unele soluţii ale acesteia.

In analiza acestor cazuri, Curtea Constituţională are în vedere următoarele dispoziţii din Legea fundamentală, privind rolul, funcţiile şi atribuţiile Preşedintelui României în relaţiile lui cu autorităţile publice: art. 63 alin. (3); art. 65 alin.  (2) lit. a); art. 65 alin. (2) lit. h); art. 66 alin. (2); art. 77; art. 85; art. 87; art. 89 alin. (1); art. 90; art. 91; art. 92; art. 94; art. 103 alin. (1); art. 104 alin. (1); art. 107 alin. (3); art. 109 alin. (2); art. 125 alin. (1); art. 133 alin. (6); art. 134 alin. (1); art. 146 lit. a) şi e); art. 148 alin. (4); art 150 alin. (1).

Din prevederile constituţionale menţionate rezultă că şeful statului are atribuţii importante în procesul de constituire a Parlamentului, a Guvernului şi a altor autorităţi publice, în procesul legislativ, în domeniul politicii externe, în domeniul apărării naţionale, în garantarea independenţei justiţiei.

Totodată, potrivit art. 80 alin. (1) din Constituţie, Preşedintele României este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării, iar potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, are rolul de a veghea la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice şi exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.

Prerogativele constituţionale ca şi legitimitatea democratică pe care i-o conferă alegerea lui de către electoratul întregii ţări îi impun Preşedintelui României să aibă un rol activ, prezenţa lui în viaţa politică neputând fi rezumată la un exerciţiu simbolic şi protocolar.

Funcţiile de garanţie şi de veghe consacrate în art. 80 alin. (1) din Constituţie implică prin definiţie observarea atentă a existenţei şi funcţionării statului, supravegherea vigilentă a modului în care acţionează actorii vieţii publice - autorităţile publice, organizaţiile legitimate de Constituţie, societatea civilă - şi a respectării principiilor şi normelor stabilite prin Constituţie, apărarea valorilor consacrate în Legea fundamentală. Nici veghea şi nici funcţia de garanţie nu se realizează pasiv, prin contemplare, ci prin activitate vie, concretă.

Având în vedere aceste considerente, Curtea constată că Preşedintele României poate, în virtutea prerogativelor şi a legitimităţii sale, să exprime opinii şi opţiuni politice, să formuleze observaţii şi critici cu privire la funcţionarea autorităţilor publice şi a exponenţilor acestora, să propună reforme sau măsuri pe care ie apreciază dezirabile interesului naţional.

Opiniile, observaţiile, preferinţele sau cererile Preşedintelui nu au însă un caracter decizional şi nu produc efecte juridice, autorităţile publice rămânând exclusiv responsabile pentru însuşirea acestora ca şi pentru ignorarea lor. In orice caz, exercitarea de către Preşedinte a unui rol activ în viaţa politică şi socială a ţării nu poate fi caracterizată ca un comportament contrar Constituţiei.

In privinţa faptelor concrete menţionate mai sus, imputate Preşedintelui României, nu se poate reţine că acesta a încălcat dispoziţiile privind independenţa justiţiei prin observaţiile critice formulate la adresa magistraţilor, inclusiv la adresa judecătorilor Curţii Constituţionale, întrucât aceste observaţii, chiar îmbrăcând forma unor acuzaţii şi etichetări nedrepte sau vexatorii, nu au fost şi nu pot fi de natură să-i determine pe magistraţi să recurgă la abandonarea obligaţiei lor de a-şi îndeplini atribuţiile în strictă conformitate cu legea. In aceeaşi ordine de idei, Curtea constată că nici pronosticul formulat de domnul Traian Băsescu cu privire la persoana care avea să fie aleasă în funcţia de preşedinte al Consiliului Superior al Magistraturii nu poate fi reţinut ca o încălcare a independenţei justiţiei, căci actul de decizie, adică alegerea, nu a aparţinut Preşedintelui României, ci membrilor Consiliului.

Este însă şi aici locul să se arate dezacordul Curţii Constituţionale cu formularea de acuzaţii, etichetări jignitoare şi insulte la adresa exponenţilor autorităţilor publice în legătură cu activitatea desfăşurată de ei. Toate acestea, chiar putând fi caracterizate ca opinii politice, nu sunt de  natură  să contribuie  la consolidarea ordinii constituţionale. In măsura în care se poate reţine un asemenea comportament în sarcina domnului Traian Băsescu, acesta rămâne responsabil, din punct de vedere politic şi moral, în faţa electoratului şi a societăţii civile. Aşa cum Curtea Constituţională a mai statuat - în Decizia nr. 435/2006 menţionată mai sus - „libertatea de exprimare şi de critică este indispensabilă democraţiei constituţionale, însă ea trebuie să fie respectuoasă, chiar şi atunci când este fermă".

Referitor la graţierea unor persoane condamnate, Curtea reţine că aceasta este un apanaj tradiţional al şefului statului, care nu are obligaţia să-şi motiveze măsura luată, astfel că orice explicaţie ar da, inclusiv aceea că nu a fost convins de justeţea pedepselor aplicate, nu-i poate fi reproşată.

In ce priveşte numirea de către Preşedintele României a unor magistraţi în funcţii de conducere, la propunerea ministrului justiţiei, Curtea constată că măsura este conformă cu prevederile art. 54 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, raportat la art. 134 alin. (1) din Constituţia României.

3.10.   La pct. 1 şi 2 din cap. IV se impută domnului Traian Băsescu acte de încălcare a secretului convorbirilor telefonice, luându-se în considerare o declaraţie a acestuia la o şedinţă de Guvern, când a afirmat că "avem semnale de la serviciile de informaţii cu privire la discuţii care nu erau în regulă între miniştri şi chiar cu unul care este arestat la ora actuală" şi un interviu publicat într-un ziar central, în care a arătat că a cerut serviciilor de resort să culeagă informaţii despre persoanele care urmează să fie numite în funcţii de răspundere, pentru a se evita „aşezarea în structuri executive importante a unor oameni controlaţi de grupuri de interese".

Curtea Constituţională constată că nici din motivarea propunerii de suspendare şi nici din declaraţiile date la comisia de anchetă (filele 165 - 254) de fostul şi de actualul şef al Serviciului Român de Informaţii, Radu Timofte şi, respectiv, George Maior, precum şi de generalul Dumitru Zamfir, nu rezultă că serviciile de informaţii ar fi efectuat interceptări ale convorbirilor telefonice în afara cadrului legal.

3.11.   La pct. 3 din cap. IV se impută domnului Traian Băsescu faptul că în calitate de Preşedinte al României nu a prezentat în Parlament strategia naţională de apărare a tării, asa cum era obligat prin prevederile Legii nr. 473/2004.

Curtea Constituţională nu poate reţine cu privire la faptul imputat că reprezintă o încălcare a Constituţiei, în condiţiile în care realizarea sarcinii, implicând participarea mai multor autorităţi publice, s-a aflat în atenţia Preşedintelui şi a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării încă din luna februarie 2005, iar potrivit comunicatului de presă din 17 aprilie 2006, Consiliul a dezbătut documentul întitulat "Strategia de securitate naţională".

Cu Adresa nr. DSN 1/390 din 29 martie 2007, Preşedintele României a trimis preşedintelui Senatului documentul întitulat Strategia naţională de apărare a ţării, analizat şi avizat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării.

3.12.  La pct. 4 din cap. IV se reproşează Preşedintelui României faptul de a nu fi dat cursul prevăzut de lege unei petiţii transmise de către primul-ministru, care îi solicita să intervină la Parchet într-un dosar de urmărire penală şi că a preferat să facă public acest demers pentru a-l şantaja pe şeful Guvernului.

Neexistând o plângere din partea petiţionarului cu privire la acest caz şi reţinând că acesta putea să uzeze el însuşi de căile legale pentru rezolvarea problemei - inclusiv pentru obţinerea unui răspuns de la Preşedintele României, la care a ajuns petiţia transmisă de primul-ministru - Curtea nu poate reţine în sarcina domnului Traian Băsescu încălcarea dreptului constituţional de petiţionare, reclamată în propunerea de suspendare.

3.13. In cap. V al motivării propunerii de suspendare se impută domnului Traian Băsescu unele declaraţii de politică externă contrare politicii promovate de Guvern şi atribuţiilor constituţionale ale Preşedintelui României, şi anume: a făcut declaraţii prin care, discriminând între aliaţii şi partenerii României, a lansat ideea „Axei Washington - Londra - Bucureşti"; în luna septembrie 2005, la sesiunea Adunării Generale a ONU, a declarat că Federaţia Rusă tratează Marea Neagră ca pe un „lac rusesc"; la 28 iulie 2005, la Washington, a declarat că se poate „conta pe sprijinul României în restabilirea păcii în Liban şi pentru a garanta securitatea Israelului"; în mai multe intervenţii publice s-a angajat în numele României să participe alături de Rusia şi Ucraina la soluţionarea conflictului din Transnistria; în luna martie 2005 a afirmat că „suntem trupe de ocupaţie alături de aliaţii noştri din Irak".

Curtea Constituţională observă că din motivarea propunerii de suspendare nu rezultă dacă declaraţiile amintite au avut consecinţe juridice dăunătoare în relaţiile internaţionale ale României. Curtea reţine şi în acest caz că nu este vorba de acte de decizie ale Preşedintelui, ci de opinii politice fără efecte în relaţiile internaţionale ale României, care se întemeiază pe convenţii, tratate şi alte categorii de înţelegeri, întru totul respectate de ţara noastră. Propunerea de suspendare nu relevă încălcări în ceea ce priveşte îndeplinirea atribuţiilor rezervate Preşedintelui României în domeniul politicii externe şi nici fapte prin care a împiedicat realizarea de către Guvern a politicii externe a ţării.

3.14. In ultimul capitol al motivării propunerii de suspendare a domnului Traian Băsescu i se reproşează că nu şi-a exercitat funcţia de mediere a conflictelor apărute în cadrul Guvernului, între Guvern şi Consiliul Superior al Magistraturii, în acţiunea de organizare a „aşa-numitului referendum pentru autonomia Ţinutului Secuiesc" şi în divergenţele dintre presă şi clasa politică.

Aşa cum s-a arătat, potrivit art. 80 alin. (2) din Constituţie, Preşedintele României exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.

In motivarea propunerii de suspendare se afirmă producerea unor conflicte, fără să se precizeze în ce constau aceste conflicte, în ce împrejurări s-au produs, care au fost consecinţele lor juridice, politice, sociale sau de altă natură, cum s-au rezolvat şi de ce era necesară medierea Preşedintelui. In aceste condiţii, Curtea Constituţională nu poate aprecia dacă este vorba despre conflicte din categoria celor prevăzute de textul constituţional. In orice caz, cu excepţia conflictului invocat, între Guvern şi Consiliul Superior al Magistraturii, niciunul dintre celelalte conflicte menţionate în motivarea propunerii de suspendare nu se încadrează în categoria amintită. In ce priveşte conflictul între Guvern şi Consiliul Superior al Magistraturii, acesta a fost tranşat de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 435/2006, în condiţiile prevăzute de art. 146 lit. e) din Constituţie.

Pentru aceste considerente, cu majoritate de voturi,

în temeiul art. 146 lit. h) şi al art. 95 alin. (1) din Constituţie, precum şi al art. 42 şi art. 43 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

dă următorul

AVIZ    CONSULTATIV:

Propunerea de suspendare din funcţie a domnului Traian Băsescu, Preşedintele României, iniţiată de 182 deputaţi şi senatori, prezentată în şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi a Senatului la data de 28 februarie 2007 şi înaintată Curţii Constituţionale la 21 martie 2007, se referă la acte şi fapte de încălcare a Constituţiei, săvârşite în exerciţiul mandatului, care, însă, prin conţinutul şi consecinţele lor, nu pot fi calificate drept grave, de natură să determine suspendarea din funcţie a Preşedintelui României, în sensul prevederilor art. 95 alin. (1) din Constituţie.

Rămâne ca Parlamentul să decidă, pe baza datelor şi a informaţiilor care îi vor fi prezentate cu ocazia dezbaterilor, asupra existenţei şi gravităţii faptelor pentru care s-a propus suspendarea din funcţie a Preşedintelui României, în concordanţă cu dispoziţiile art. 95 din Constituţie.

Avizul consultativ se comunică preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Preşedintelui României şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Deliberarea a avut loc la data de 5 aprilie 2007, cu participarea preşedintelui Curţii Constituţionale, Ioan Vida, şi a judecătorilor Nicolae Cochinescu, Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Ion Predescu, Şerban Viorel Stănoiu şi Tudorel Toader.

PREŞEDINTE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Prim-magistrat-asistent,

Claudia Miu


SmartCity5

COMENTARII la Aviz 1/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Aviz 1 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Aviz 1/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu