ACORD Nr. 0
din 12 iulie 2007
de aderare între Guvernul
Romaniei si Academia de Drept European de la Trier (ERA)
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 725 din 26 octombrie 2007
Art. 1. - Marele Ducat al Luxemburgului, landul
Rhineland-Palatinate, municipiul Trier şi Asociaţia pentru Promovarea Academiei
de Drept European au înfiinţat o fundaţie, numită Academia de Drept European de
la Trier, la data de 22 iunie 1992. Avand ca unul dintre sponsori landurile federale germane, Republica
Federală Germania şi Sparkasse Trier au aderat la fundaţie în 1994, Irlanda a
aderat la data de 27 octombrie 2000, Polonia, la 22 ianuarie 2001, Republica
Elenă, la 30 iulie 2001, Spania, la 28 decembrie 2001, Portugalia, la 24 iunie
2002, Republica Italiană, la 25 iulie 2002, Regatul Ţărilor de Jos, la 21
octombrie 2002, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, la 31
octombrie, Ungaria, la 6 martie 2003, Suedia, la 28 aprilie 2003, Finlanda, la
20 octombrie 2003, Austria, la 17 decembrie 2003, Republica Slovacă, la 9
martie 2005, Republica
Franceză, la 28 iunie 2005, Scoţia, la 29 septembrie 2005, Republica Cipru, la
21 decembrie 2006 şi Malta, la 20 aprilie 2007.
Obiectivul fundaţiei este de a asigura înfiinţarea şi
funcţionarea Academiei de Drept European de la Trier. Sarcina acesteia este de
a permite persoanelor fizice şi autorităţilor implicate în aplicarea şi
implementarea dreptului european în statele membre şi în alte state europene interesate
de o cooperare stransă cu
Uniunea Europeană să dobandească
cunoştinţe mai ample în ceea ce priveşte dreptul european şi mai ales dreptul
comunitar şi aplicarea acestuia şi de a face posibil un schimb de experienţă
reciproc şi comprehensiv.
Statutul fundaţiei este anexat la prezentul acord.
Art. 2. - Conform art. 5 alin. 1 liniuţa a 2-a din
statut, Romania devine membru
al fundaţiei cu efect imediat.
Guvernul Romaniei va contribui
la capitalul fundaţiei sub forma unei donaţii unice de 50.000 de euro. Această
donaţie va fi achitată într-un cont indicat de fundaţie printr-o singură rată,
înainte de 31 decembrie 2007.
Art. 3. - Guvernul Romaniei va
deţine un loc şi va avea drept de vot în cadrul consiliului director al
fundaţiei, conform art. 7 din statut.
Art. 4. - Romania beneficiază
de acelaşi tratament preferenţial de care beneficiază si ceilalţi membri ai
fundaţiei, în ceea ce
priveşte toate serviciile oferite de ERA, mai ales în ceea ce-i priveşte pe
magistraţii şi funcţionarii publici romani care vor participa la manifestările organizate de ERA şi în ceea
ce priveşte manifestările organizate la solicitarea autorităţilor romane.
Semnat la Bucureşti la 12 iulie
2007, în dublu exemplar, în limbile romană şi engleză.
Pentru Academia de Drept European,
dr. Wolfgang Heusel,
director
Pentru Guvernul Romaniei,
Tudor-Alexandru Chiuariu,
ministrul justiţiei
ANEXA la acord
STATUTUL
Academiei de Drept European
Versiunea modificată adoptată
de către consiliul director la data de 30 aprilie 2000
ARTICOLUL 1
Denumirea, forma juridică şi sediul
1. Fundaţia va purta numele „Academia de Drept
European de la Trier".
2. Fundaţia funcţionează în baza dreptului civil şi
are personalitate juridică. Ea se supune supravegherii publice (rechtsfăhige
offentliche Stiftung des burgerlichen Rechts).
3. Sediul fundaţiei se află la Trier.
ARTICOLUL 2
Rolul
Rolul fundaţiei este de a asigura înfiinţarea şi
funcţionarea Academiei de Drept European de la Trier.
ARTICOLUL 3
Obiectivele
1. Obiectivul Academiei de Drept European de la Trier
este acela de a permite persoanelor fizice şi autorităţilor implicate în
aplicarea şi implementarea dreptului european în statele membre şi în alte state europene interesate de o cooperare stransă cu Uniunea Europeană să dobandească cunoştinţe mai ample în ceea ce priveşte dreptul european
şi mai ales dreptul comunitar şi aplicarea acestuia şi de a face posibil un
schimb de experienţă reciproc şi comprehensiv.
2. Academia va îndeplini acest obiectiv prin
organizarea de cursuri, conferinţe, seminarii şi de simpozioane cu specialişti,
în special în scopul pregătirii profesionale continue, prin editarea de
publicaţii şi prin asigurarea unui forum pentru discuţii.
ARTICOLUL 4
Statutul nonprofit
1. Fundaţia va urmări exclusiv şi direct obiectivele de
natură nonprofit în sensul secţiunii din Codul fiscal, intitulată „Obiectivele
eligibile pentru reduceri de impozit".
2. Fondurile fundaţiei vor fi folosite numai în
scopurile permise de prevederile documentului său de înfiinţare. Nicio persoană
nu poate beneficia de cheltuieli ce nu au legătură cu obiectivele fundaţiei sau
de remuneraţii disproporţionat de mari. Fundaţia nu îşi poate folosi propriile fonduri în scopul de a sprijini sau de a promova direct ori indirect
un partid politic.
ARTICOLUL 5
Capitalul şi fondurile fundaţiei
1. Capitalul fundaţiei va consta din:
- contribuţiile donatorilor, dovedite prin documentul
de înfiinţare a fundaţiei;
- contribuţiile la capitalul fundaţiei (Zustiftungen).
Acceptarea acestor contribuţii va necesita aprobarea consiliului director.
2. Fundaţia îşi va exercita atribuţiile prin
intermediul:
- venitului generat de capitalul fundaţiei;
- subvenţiilor din partea Uniunii Europene, a
Republicii Federale Germania şi a altor state membre ale Uniunii Europene, a
landului Rhineland-Palatinate şi a municipiului Trier;
- subvenţiilor din partea altor instituţii publice şi
private;
- taxelor plătite de către participanţii la conferinţe;
- altor venituri, donaţii sau contribuţii.
ARTICOLUL 6
Organele
1. Organele Academiei de Drept European de la Trier
sunt:
- consiliul director (der Rat);
- consiliul de administraţie (das Kuratorium);
- comitetul executiv (der Vorstand);
- comitetul de gestiune (die Geschăftsfuhrung).
2. Membrii consiliului director, ai consiliului de
administraţie şi ai comitetului executiv îşi vor exercita atribuţiile fără a
primi remuneraţie; membrii comitetului de gestiune îşi pot exercita atribuţiile
fără a primi remuneraţie.
ARTICOLUL 7
Consiliul director
1. Consiliul director va fi compus dintr-un
reprezentant din partea fiecărui donator fondator şi din partea fiecărui stat
membru al Uniunii Europene şi a statelor candidate, în măsura în care acestea
sunt donatori ulteriori conform art. 5 alin. 1 liniuţa a 2-a, precum şi
dintr-un reprezentant al landurilor Republicii Federale Germania. Parlamentul
European, Curtea Europeană de Justiţie, Comisia Europeană şi statul în care îşi
are sediul academia pot numi fiecare cate un
reprezentant special în consiliul director. Consiliul director poate, prin votul unei majorităţi de două treimi, să invite donatori suplimentari,
precum şi alte instituţii, care sprijină în mod deosebit Academia de Drept
European de la Trier, să numească (coopteze) reprezentanţi în consiliul director;
decat să invite mai mulţi
reprezentanţi ai regiunilor
europene, consiliul director poate invita un reprezentant al unei
asociaţii interregionale.
2. Funcţia de reprezentant nu va fi de natură
personală.
3. Consiliul director îşi alege preşedintele şi un
vicepreşedinte din randul
membrilor săi.
4. Consiliul director este împuternicit să funcţioneze
de îndată ce donatorii fondatori şi-au numit reprezentanţii.
5. Pană la adoptarea
regulilor procedurale, care pot prevedea altfel, consiliul director va lua
decizii cu votul majorităţii simple a reprezentanţilor prezenţi.
6. Reprezentanţii donatorilor fondatori, reprezentantul
comun al landurilor Republicii Federale Germania şi reprezentanţii speciali ai
Parlamentului European, Curţii Europene de Justiţie, Comisiei Europene şi ai
statului în care îşi are sediul academia au 10 voturi fiecare în cadrul
consiliului director. Reprezentanţii donatorilor ulteriori vor primi cate un vot pentru fiecare tranşă de 50.000
de euro. Dacă suma totală a contribuţiei depăşeşte 500.000 de euro, consiliul
director stabileşte, prin votul unei majorităţi de două treimi, numărul total
de voturi ce îi va fi alocat respectivului donator. Numărul de voturi alocat
membrilor cooptaţi din cadrul consiliului director se stabileşte prin votul
unei majorităţi de două treimi din numărul membrilor existenţi ai consiliului
director, acest număr neputand
depăşi 10 voturi pentru toţi membrii cooptaţi. Voturile alocate unui donator
sau reprezentanţilor speciali trebuie exprimate unanim.
7. Deciziile cu implicaţii financiare pot fi adoptate
de consiliul director numai cu acordul reprezentantului statului în care îşi
are sediul academia.
ARTICOLUL 8
Atribuţiile consiliului director
1. Consiliul director
stabileşte liniile directoare generale pentru activitatea academiei.
2. Consiliul director numeşte membrii consiliului de
administraţie.
3. Consiliul director numeşte membrii comitetului
executiv şi ai comitetului de gestiune şi îi poate destitui; el reprezintă
fundaţia în relaţiile cu aceşti membri.
4. Consiliul director adoptă
bugetul şi primeşte situaţia contabilă anuală de la comitetul de gestiune.
5. Consiliul director adoptă regulile procedurale ale
fundaţiei. Acestea stabilesc, printre altele, cvorumul obligatoriu şi
procedurile decizionale ce trebuie respectate de către organele din componenţa
fundaţiei, în măsura în care nu conţin prevederi contrare prezentului statut.
ARTICOLUL 9
Consiliul de administraţie
1. Consiliul de
administraţie asigură consiliere comitetului executiv şi comitetului de
gestiune, în special în ceea ce priveşte planificarea programului
manifestărilor. El va fi compus din persoane care au de-a face îndeaproape cu
dreptul european în cadrul instituţiilor Uniunii Europene şi în cadrul mediului
judiciar şi de afaceri, în special în statele membre.
2. Mai multe detalii vor fi prevăzute în cadrul
regulilor procedurale ale fundaţiei.
ARTICOLUL 10
Comitetul executiv
1. Comitetul executiv se compune din nu mai mult de 3
membri. Membrii comitetului executiv sunt numiţi din randul cetăţenilor statelor membre ale
Uniunii Europene.
2. Comitetul executiv reprezintă interesele academiei
la nivel politic, mai ales în relaţia cu Uniunea Europeană, cu statele membre şi cu donatorii. El va promova
relaţiile dintre academie şi instituţiile Uniunii Europene, în scopul sporirii
legăturilor dintre academie şi statele membre actuale şi viitoare.
3. Comitetul executiv îşi desfăşoară activitatea în
conformitate cu instrucţiunile de ordin general primite de la consiliul
director. El este subordonat consiliului director şi poate înainta propuneri.
ARTICOLUL 11
Comitetul de gestiune
1. Comitetul de gestiune
este compus dintr-un director şi nu mai mult de 2 directori adjuncţi.
2. Membrii comitetului de gestiune sunt numiţi din randul cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene.
ARTICOLUL 12
Atribuţiile comitetului de gestiune
1. Comitetul de gestiune
răspunde de funcţionarea cotidiană a Academiei de Drept European de la Trier,
în conformitate cu liniile directoare generale prevăzute de consiliul director.
El asistă comitetul executiv în îndeplinirea atribuţiilor acestuia. Comitetul
executiv şi comitetul de gestiune îşi coordonează activităţile între ele.
2. Comitetul de gestiune pregăteşte şedinţele
consiliului director, face propuneri şi este subordonat consiliului director în
ceea ce priveşte activităţile academiei.
3. Comitetul de gestiune întocmeşte bugetul şi depune
la consiliul director declaraţia de venit detaliată.
4. In scopuri judiciare şi extrajudiciare, Academia de
Drept European de la Trier este reprezentată de către membrii comitetului de
gestiune. Membrii comitetului de gestiune reprezintă fundaţia în mod individual.
ARTICOLUL 13
Modificările aduse statutului
Prevederile prezentului statut pot fi modificate de
către consiliul director, cu votul unei majorităţi de două treimi din numărul
membrilor săi.
ARTICOLUL 14
Supravegherea fundaţiei
Fundaţia se află sub supraveghere publică în
conformitate cu Legea privind fundaţiile din landul Rhineland-Palatinate
(Rhineland-Pfălzisches Stiftungsgesetz).
ARTICOLUL 15
Dizolvarea fundaţiei
In cazul dizolvării sau întreruperii funcţionării
fundaţiei, capitalul Academiei de Drept European de la Trier revine donatorilor
(donatorilor fondatori şi donatorilor ulteriori) proporţional cu sumele donate
de către aceştia. Capitalul în acest sens înseamnă capital vărsat sub formă de
contribuţii şi valoarea medie a contribuţiilor donate în natură. Restul
capitalului fundaţiei va fi folosit în scopurile prevăzute la art. 2 sau, dacă
acest lucru nu este posibil, în alte scopuri nonprofit. Orice decizie în
privinţa întrebuinţării acestor fonduri poate fi pusă în aplicare numai după
primirea aprobării din partea autorităţii fiscale competente.